Sådan er Elka Rainwear kommet i gang med det digitale produktpas
Det digitale produktpas bliver i nær fremtid et krav som en del af ecodesign-forordningen. Selvom den endelige lovgivning endnu ikke er på plads, er mange virksomheder i fuld gang med forberedelserne. En af dem er Elka Rainwear, og her kan du blive klogere på deres arbejde og overvejelser i den forbindelse.

Selvom vi endnu ikke kender rammerne for det digitale produktpas (DPP), som er en del af Ecodesign-forordningen, er mange virksomheder allerede i fuld gang med forberedelserne. Og der er meget, man kan forberede allerede. Det satte DM&T på et webinar fokus på i samarbejde med PSQR, der leverer software til sporbarhed i forsyningskæden.
PQSR arbejder med flere forskellige brancher og har stor erfaring med at sikre data til sporbarhed, ligesom virksomheden er involveret i EU’s tekniske pilotprojekter for DPP. Og selvom EU’s Omnibus har givet anledning til tvivl om tidslinjen, anbefalede PSQR’s Christian Lindberg på webinaret, at man under alle omstændigheder begynder at få styr på sine data nu. Særligt produktdata.
Elka Rainwear: DPP kan blive en gamechanger
Og netop produktdata har spillet en central rolle for Elka Rainwear, som allerede er påbegyndt arbejdet med DPP i samarbejde med PSQR. På webinaret fortalte produktchef i Elka Niels Peter Chopart, hvordan man i virksomheden fra 1958, der laver erhvervsregntøj designet til at fungere under ekstrem påvirkning, allerede for to-tre år siden begyndte at interessere sig for DPP.
”Og allerede på det tidspunkt tænkte jeg, at det måske ville blive en gamechanger for os og for tekstilbranchen, så vi startede med at researche på markedet,” fortæller Niels Peter Chopart.
Han fik gennem sit netværk kendskab til PSQR, og dialogen og arbejdet begyndte så småt. For Elka var det vigtigt at få en fleksibel, simpel løsning der kunne lette arbejdsgangene, ligesom det skulle sikre, at Elka var compliant med de kommende krav.
Selvom man i den sammenhæng var en smule frustrerede over, at loven var under udarbejdelse, besluttede man at sætte gang i processen. Elka nedsatte et team internt med Niels Peter Chopart som lead, men ret tidligt i processen inviterede de også eksterne bidragsydere ind.
”Det kan jeg helt klart anbefale,” lyder det fra Niels Peter Chopart.
De eksterne ressourcer talte blandt andre Elkas marketingbureau, PSQR men også DM&T’s digitale rådgiver Jakob Simmelkjær. De har bidraget med perspektiver på data, men også med generel sparring i forhold til løsninger og selve projektet.
Intern forankring, projektplaner og styr på kontrakten
Men også internt var det vigtigt at sikre forankring, og her opererer Elka med interne champions, der er mestre i at stille de gode spørgsmål. ”Hvor kommer data fra?” ”Hvad er konsekvensen af at have et NOS-program?” ”Hvad betyder det for den daglige drift?” Spørgsmålene var mange, men enormt værdifulde for at sikre det rette forløb og den rigtige løsning.
Niels Peter Chopart har været en del af mange IT-projekter i virksomheden, og vidste derfor, at det ikke altid er nogen let opgave.
”Integration er altid svært, og det skal man huske at have in mente. Men vi kom ret hurtigt frem til, hvad vi havde brug for; et system hvor vi kunne registrere ned på SKU- og batch-niveau, og enkelte items, hvis der er behov.”
Herefter lavede man forstudier til selve projektet og holdt møder om løsningerne. I denne proces spillede de eksterne samarbejdspartnere en vigtig rolle, og på den måde fik man scopet projektet. Og her er det afgørende at få udarbejdet en projektplan med deadlines, ansvar mm. og følge den. Og så skal der naturligvis også være styr på det juridiske. Her modtog Elka en både omfattende og detaljeret kontrakt på engelsk fra PSQR. Og den slags kan også kræve et ekstra sæt øjne, særligt hvis samarbejdspartneren er vant til at arbejde med medicinalbranchen, hvor kontrakterne ofte er meget udspecificerede.
”Når man får kontrakter, vil jeg klart anbefale at sende dem omkring DM&T. Vi havde Camilla Christensen (advokat i DM&T, red.) med ombord, og hun var god til at udpege de ting, vi skulle være ekstra opmærksomme på,” siger Niels Peter Chopart.
Med en justeret kontrakt på plads fik projektet luft under vingerne. Der var flere elementer, der gav mindre panderynker. For eksempel skulle Elka forholde sig til 40 forskellige care labels, men det lykkedes at skære antallet ned til 14-15 stykker, så de kunne undgå at have for mange og automatisere processen. Hele vejen gennem projektet har Elka haft for øje, hvor man kunne optimere arbejdsgangene.
Data, data, data
En væsentlig del af projektet var at identificere datakilder, en helt central opgave i forbindelse med DPP.
”Det er noget, der tager rigtig meget tid, men man skal bruge meget tid på datakilder og på at finde ud af, hvor datakilder kommer fra. En klar anbefaling er at bruge tid på at finde ud af, hvor jeres data kommer fra, og hvilke data I vil have,” lød det fra Niels Peter Chopart.
Efter det omfattende arbejde med at få styr på processer og data, skulle de nye care labels og stickers genskabes med QR-koder. Her brugte Elka igen de interne champions, som Niels Peter Chopart roser for deres evne til at kontrollere, verificere og fange eventuelle fejl i processen. Og det gode forarbejde har gjort en forskel i Elka.
”Vi har sparet en arbejdsgang. Vi bruger selvfølgelig stadig tid på at tjekke og følge op, men vi har allerede sparet 20-25 % af tiden,” forklarer Niels Peter Chopart.
Han fortæller, at Elka brugte meget tid på at køre en række tests, ligesom der i forbindelse med implementeringen har været omfattende dialog med marketingafdelingen for at se, hvordan man også kan bruge informationerne i produktpasset kommercielt. Men det kræver, at man har motoren, altså data, på plads, understreger Niels Peter Chopart.
Han anbefaler også, at man afsætter tid til at få styr på produktionen. Printeropsætning kan lyde som en simpel opgave, men det viste sig at være langt vanskeligere end antaget. Den viden tager Elka nu med fra deres egen fabrik i Litauen, og den kan bruges i forbindelse med, at man begynder at rulle den nye løsning ud hos eksterne samarbejdspartnere i Kina i tæt samarbejde med Elkas leverandør af care labels Andersen & Stender.
For selvom man er godt i gang, er Elka er langtfra i mål. Selvfølgelig fordi, vi endnu ikke kender lovgivningen om DPP, men også fordi man internt i virksomheden ser masser af udviklingsmuligheder. De kommende trin inkluderer bl.a. integration af tier 2 og 3-data, yderligere udvikling af det visuelle og yderligere brug af data. Niels Peter Chopart er dog ikke i tvivl om, at Elka står et rigtig godt sted:
”Jeg har en god fornemmelse af, at det system, vi har valgt, er fremtidssikkert. Alt efter hvad der kommer af lovgivning, tror jeg på, at vi hurtigt bliver compliant med det,” afslutter han.
Det digitale produktpas (DPP)
Det digitale produktpas bliver et centralt værktøj i EU’s kommende tekstilregulering. DPP er en væsentlig del af ecodesign-forordningen.
DPP skal sikre gennemsigtighed og sporbarhed, og at oplysninger (efter need to know-princippet) kan tilgås gennem hele værdikæden, i denne forbindelse svarende til hele produktets livscyklus. DPP er myndighedernes redskab til at kontrollere, at virksomhederne er compliant med forordningen. DPP bliver ofte misforstået ved kun at dække over forbrugerrettede oplysningskrav. Det er imidlertid ikke korrekt. De forbrugerettede oplysningskrav udgør kun en lille del af det samlede DPP.
Formålet er at samle og gøre produktdata tilgængelige på tværs af værdikæden; fra producent til forbruger. Passet vil indeholde oplysninger om f.eks. materialer, fiberindhold, kemikalier, oprindelse, reparation, genanvendelighed og miljøpåvirkning, og skal understøtte transparens, cirkularitet og bedre affaldshåndtering i branchen.
Alle tekstilprodukter, der sælges i EU, forventes at skulle have et digitalt produktpas, der er tilgængeligt via en QR-kode eller anden teknologi.

