Kommunikation & markedsføring
Kravene til, hvordan din virksomhed kommunikerer, er stigende, når det kommer til bæredygtighed. Vil du undgå at blive anklaget for greenwashing og vildlede forbrugerne, skal du have styr på reglerne. DM&T hjælper dig.
Både i Danmark og i EU er der et stigende fokus på ‘greenwashing’ og korrekt markedsføring af produkter og virksomheder, når det kommer til bæredygtighed. I Danmark lancerede Forbrugerombudsmanden i slutningen af 2021 en kvikguide, som tydeliggør reglerne for markedsføring i Danmark. I 2022 og 2023 lancerede EU så to ny initiativer ‘Empowering Consumers’ og ‘Substantiating Green Claims’, hvoraf det første initiativ blev vedtaget i foråret 2024, og det sidstnævnte forsat er under forhandling. Begge initiativer får stor betydning for, hvordan produkter med bæredygtige egenskaber må markedsføres i EU.
I DM&T bakker vi op om tydelige og fælles regler for markedsføring af produkter med forskellige bæredygtige egenskaber. Rigtig mange mode– og tekstilvirksomheder arbejder seriøst og intensivt med bæredygtig omstilling. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at man som virksomhed får mulighed for at kommunikere til omverdenen og sine kunder, om alle de gode initiativer, der bliver arbejdet på.
Men hvordan må man egentlig kommunikere disse budskaber? Hvornår er produkter ”grønne”, ”bæredygtige”, ”etiske” eller ”klimavenlige”? Hvilke regler findes der for kommunikation om ”bæredygtighed”? Og hvilken dokumentation skal man sikre sig for at bakke sine budskaber op?