En række forbrugermyndigheder opfordrer mode- og tekstilbranchen til at gennemgå grøn markedsføring
Forbrugerombudsmanden har sammen med andre internationale forbrugermyndigheder i det såkaldte ICPEN-netværk skrevet et åbent brev, i hvilket de opfordrer mode- og tekstilbranchen til at være særligt opmærksom på deres grønne markedsføring og sikre at påstande lever op til reglerne.

I et åbent brev henvender Forbrugerombudsmanden sammen med en række medlemmer af det internationale netværk ICPEN til mode- og tekstilbranchen. I brevet opfordrer myndighederne branchen til at gennemgå sin markedsføring og sikre, at de grønne påstande er i overensstemmelse med de forbrugerbeskyttende regler, særligt vildledningsforbuddet. Brevet indeholder desuden anbefalinger til, hvorledes virksomhederne kan gribe opgaven an.
Mode- og tekstilbranchen er i de senere år kommet i forbrugermyndighedernes søgelys, og med dette brev til branchen, vil Forbrugerombudsmanden og de øvrige internationale søstermyndigheder øge branchens fokus på de grønne påstande. ”Forbrugerne skal kunne træffe beslutninger om et eventuelt køb af tøj eller tekstiler på et veloplyst grundlag,” lyder det i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.
Samtidig oplyser Forbrugerombudsmanden, at man forventer at tage flere sager op over for virksomheder i mode- og tekstilbranchen i løbet af 2025.
Greenwashing er et fokusområde hos Forbrugerombudsmanden. I 2024 offentliggjorde Forbrugerombudsmanden en række nye anbefalinger til markedsføring med udsagn om klima, miljø og bæredygtighed til virksomheder. Anbefalingerne er nu også blevet oversat til engelsk.