Helena Helmersson

Med mere end 26 år i H&M Group, de sidste fire år som CEO, er Helena en erfaren erhvervsleder med en passion for at udvikle virksomheder, der kan have en positiv indvirkning på verden. Hendes bidrag er en unik kombination af og forståelse for ledelse, forretning og bæredygtighed.

Helena Helmersson lyserød baggrund 1500

Med mere end 26 år i H&M Group, de sidste fire år som CEO, er Helena en erfaren erhvervsleder med en passion for at udvikle virksomheder, der kan have en positiv indvirkning på verden. Hendes bidrag er en unik kombination af og forståelse for ledelse, forretning og bæredygtighed.

I løbet af sin tid i H&M Group fik hun omfattende erfaring med krisestyring og styrede virksomheden gennem Covid-19, krigen i Europa og andre geopolitiske udfordringer. Hun har ledet virksomheden gennem flere transformationer som f.eks. udvikling af OMNI-kundeoplevelser, integration af AI og teknologi i virksomheden og udvikling af forretningsmodellen i retning af cirkularitet.

Efter at have forladt H&M Group udvidede hun sit engagement i at integrere forretning og bæredygtighed ved at indtræde i bestyrelsen for Quizrr, en digital uddannelsesløsning, der uddanner arbejdsstyrker over hele verden, og ved at påtage sig rollen som formand for Circulose for at hjælpe tekstilindustrien med at blive cirkulær. I maj 2025 indtrådte hun desuden i bestyrelsen for premium-sportsmærket On.

Helena lærer hele tiden nyt og deltog i Stanford Executive Program 2024-2025, hvor hun blev alumne på Stanford University's Graduate School of Business. Andre anerkendelser er en æresdoktorgrad fra det samfundsvidenskabelige fakultet ved Umeå School of Business, udnævnelsen til en af detailhandlens mest indflydelsesrige ledere i 2020 og den mest magtfulde forretningskvinde i Sverige i 2014.