Persondata - Kunder og samarbejdspartnere
DM&T giver dig svar på spørgsmålene om de dele af persondata, er knytter sig til kunder og samarbejdspartnere.
En sælger modtager et visitkort på en messe, og sælgeren ønsker at oprette visitkortholderen i virksomhedens CRM system – må sælgeren det?
Den fysiske modtagelse af et visitkort kan ske uden iagttagelse af Persondataforordningen.
Men hvis virksomheden ønsker at registrere visitkortholderens oplysninger i virksomhedens CRM system, sker der en behandling af visitkortholderens persondata, hvorfor han skal informeres her om og give samtykke hertil.
Dette kan gøres ved, at visitkortholderen giver udtrykkeligt samtykke til, at oplysningerne må registreres i modtagerens IT-system, og at oplysningerne kan slettes igen på begæring. Der afventes nærmere praksis på området.
Må en virksomhed optage telefonsamtaler, fx ved opkald til kundeservice eller lignende?
Det er Datatilsynets opfattelse, at en virksomhed kun må optage samtaler til fx uddannelsesformål, hvis alle, der registreres oplysninger om, har afgivet samtykke hertil.
Skal virksomheden have en cookiepolitik og en privatlivspolitik på hjemmesiden?
Når virksomhedens kunder besøger hjemmesiden, afgives der ofte personoplysninger.
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.