FAQ om registrering af arbejdstid
Vi har her samlet nogle af de typiske spørgsmål, vi har fået angående det nye lovkrav om registrering af arbejdstid. Da loven endnu ikke er trådt i kraft, findes der ikke retspraksis. DM&T gør derfor opmærksom på, at fortolkningen i FAQ'en kan ændre sig. Vi vil i så fald løbende tilrette denne FAQ.
Den 1. juli 2024 træder de nye regler om registrering af arbejdstid i kraft. Du kan læse mere om reglerne her.
De nye regler har medført en række spørgsmål, og med afsæt i disse har vi udarbejdet en FAQ, som du kan downloade nedenfor.
FAQ'en er udtryk for en fortolkning af loven, og da der endnu ikke findes megen retspraksis eller øvrige fortolkningsbidrag kan denne ændre sig. DM&T vil i så fald løbende tilrette FAQ'en her på siden, hvor du altid kan finde den senest opdaterede version.
Vi gør opmærksom på at FAQ forholder sig til arbejdstidsbegrebet, som det er i arbejdstidsloven og arbejdsmiljøloven. Det drejer sig med andre ord om hvordan man tæller til 48 timer, hvad der udgør pause i arbejdstidslovens forstand og hvad der er hviletid, osv.
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.