Konkurrenceret
Konkurrenceloven definerer mange rammer for din virksomheds daglige arbejde. Vi giver her svar på nogle af de mest presserende spørgsmål og hjælper din virksomhed med at overholde reglerne.
Konkurrencereglerne indeholder en række forbud mod påvirke den frie konkurrence på markedet til skade for andre erhvervsdrivende og forbrugere. Mange virksomheder finder reglerne skræmmende, og med god grund, da de er meget strenge og kan resultere i enorme bøder, hvis man træder ved siden af.
Der er mange nuancer og en lang række regler, men der er primært forbud mod:
Diktering eller andet forsøg på påvirkning af priser, udsalg mv.
Indgåelse af konkurrencebegrænsende aftaler med sine konkurrenter, fx opdeling af markeder
Indrette en fælles adfærd med sine konkurrenter vedr. dumping af priser, boycot af kunder/leverandører o.lign.
Påvirkning af sine forhandleres adfærd for at forringe konkurrencen eller tilgodese andre
At forbyde sine forhandlere at sælge deres varer på internettet
Udveksling af forretningssensitive informationer med sine konkurrenter
Misbrug af dominerende stilling
Nedenfor har vi lavet en hurtig FAQ, hvor du får svar på de hyppigst stillede spørgsmål.
Som udgangspunkt er svaret Ja!
Men husk, at enhver diskussion, som virksomheden opfatter som en samtale om vejledende priser, kan opfattes anderledes af forhandleren. Det anbefales derfor at undgå prisdrøftelser.
Som udgangspunkt er svaret Nej!
Du må ikke forbyde en forhandler eller en distributør at sælge varer til kunder via internettet. Men du må godt opstille saglige og objektive kvalitetskrav til udformningen af forhandlerens hjemmeside.
Som udgangspunkt er svaret Ja!
Du må som udgangspunkt selv bestemme, hvem du ønsker at handle med og levere til. Hvis virksomheden har en dominerende stilling, kan det dog være misbrug efter omstændighederne.
Man skal dog passe på med sin begrundelse herfor, da ”diskrimination” pga. særligt prispolitik er en overtrædelse af konkurrencereglerne.
Som udgangspunkt er svaret NEJ!
Du kan altså ikke bestemme, hvornår en forhandler må køre udsalg, kampagne, fødselsdagsrabatter eller lignende.
Det vil være diktering af prisen, hvis du fortæller dine forhandlere, at de ikke må sælge dine varer med rabat.