Markedsføring og bæredygtighed
Kravene til, hvordan din virksomhed kommunikerer, er stigende, når det kommer til bæredygtighed. Vil du undgå at blive anklaget for greenwashing og vildlede forbrugerne, skal du have styr på reglerne. DM&T hjælper dig.
Både i Danmark og i EU er der et stigende fokus på ‘greenwashing’ og korrekt markedsføring af produkter og virksomheder når det kommer til bæredygtighed. I Danmark lancerede Forbrugerombudsmanden i slutningen af 2021 en kvikguide, som tydeliggør reglerne for markedsføring i Danmark. Og i løbet af 2022 og 2023 vil EU lancere to initiativer, som vil få betydning for hvordan produkter med bæredygtige egenskaber må markedsføres i EU. Det drejer sig om ‘Empowering Consumers’ der blev lanceret i marts 2022 og ‘Substantiating Green Claims’, der vil blive lanceret i 2022/2023.
I DM&T bakker vi op om tydelige og fælles regler for markedsføring produkter med forskellige bæredygtige egenskaber. Rigtig mange mode– og tekstilvirksomheder arbejder seriøst og intensivt med bæredygtig omstilling. Derfor er det selvfølgelig vigtigt, at man som virksomhed får mulighed for at kommunikere til omverdenen og sine kunder om alle de gode initiativer, der bliver arbejdet på. Men hvordan må man egentlig kommunikere disse budskaber? Hvornår er produkter ”grønne”, ”bæredygtige”, ”etiske” eller ”klimavenlige”? Hvilke regler findes der for kommunikation om ”bæredygtighed”? Og hvilken dokumentation skal man sikre sig for at bakke sine budskaber op?
5 gode råd til markedsføring og bæredygtighed
Vi har udviklet 5 gode råd til markedsføring om bæredygtighed, som altid bør følges:
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.