Trump er blevet valgt – hvad betyder det for mode- og tekstilbranchen?

Donald Trump tog sejren i kampen om den amerikanske præsidentpost. Endda ganske overbevisende. Lige nu hersker usikkerheden, for Trump har gennem valgkampen positioneret sig med markante forslag om højere told på udenlandske varer og en slækket klimaindsats. Vi samler op på de konsekvenser, det kan få for mode- og tekstilbranchen.

dmogt orienterer valget i USA 1300x650
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 7 nov. 24

Onsdag morgen dansk tid stod det klart, at Donald Trump bliver USA’s 47. præsident. Det får betydning for de amerikanske virksomheder og forbrugere, men også for de danske virksomheder, der handler med verdens største økonomi.

Men hvad skal vi egentlig forvente, når Donald Trump er blevet taget i ed og igen indtager det Hvide Hus. De amerikanske aktiemarkeder reagerede prompte og strøg i vejret, men på den lange bane bliver billedet lidt mere broget.

Toldmurene bygges højere

Tariffs! Et mantra Trump med jævne mellemrum ytrer med forvisning om, at det vil være med til at skabe og sikre amerikanske arbejdspladser. Men det kan få en slagside for de amerikanske forbrugere, lyder det fra National Retail Federation (NRF), beretter Just-Style. I en nylig undersøgelse peger NRF på, at de øgede toldtariffer vil reducere den amerikanske købekraft med hele USD 46 mia. Den øgede told vil ramme alle udenlandske produkter, som pålægges en universel told på 10-20 procent, mens varer fra Kina bliver ramt af en yderligere told på 60-100 procent. Det vil især ramme beklædning, legetøj, husholdningsapparater, sko og møbler.

NRF fortæller, at sportssko, som i dag koster USD 50, med den øgede told vil koste USD 59-64, og det samme vil man se med mange andre varer. Et par jeans til USD 80 vil komme til at koste USD 90-96

Toldmuren er også noget, der fylder noget for den danske mode- og tekstilbranche:

“Hvis den amerikanske administration øger tolden på varer fra Kina, vil det primært påvirke de danske mærker, der sælger direkte fra Kina til USA. Men hvis det også omfatter varer, der er produceret i Kina, importeret til Europa og derefter solgt videre til USA, kan det have en bredere effekt. Vi ved endnu ikke, om tarifferne vil afhænge af, hvor varen er produceret, eller hvorfra den importeres, men uanset hvad, kan danske produkter ende med at blive dyrere på det amerikanske marked. Hvis toldsatserne stiger markant, kan det føre til færre salg, da forbrugerne i USA sandsynligvis vil købe mindre på grund af de højere priser. Store amerikanske brands, som også får produceret i Kina, har en pragmatisk holdning til situationen; de regner med blot at hæve priserne for forbrugerne, afhængigt af hvor høj tolden bliver. Det betyder, at det potentielt vil blive meget dyrere at være forbruger i USA,” siger DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen i et større interview med Fashion Forum.

DM&T har igennem de senere år oplevet, at et stigende antal danske virksomheder har fået succes med eksport til USA, og i dag har 70-80 medlemsvirksomheder eksport til USA. Kina er fortsat verdens største eksportør af beklædning, og også for danske virksomheder er Kina et vigtigt produktionsland.

Derfor vil en optrapning i handelskrigen mellem USA og Kina også have effekt på de danske mode- og tekstilvirksomheder. Det giver også panderynker hos DK Companys koncernchef Jens Poulsen:

”For os i tekstilbranchen betyder det altså lidt, hvis man begynder at føre handelskrig med Kina,” siger han til Detailwatch, der understreger, at ordet ”lidt” skal forstås på den underspillede jyske måde.

I interviewet med Detailwatch udtrykker Jens Poulsen en generel bekymring for, hvordan valget af Trump sætter Europa og de europæiske værdier under pres, ligesom han er bekymret for, hvordan det vil påvirke det globale økonomiske og politiske klima. Jens Poulsen kalder det ”en mørk tid”.

Den grønne omstilling på bagsædet

Både Thomas Klausen og Jens Poulsen er også bekymrede for, hvordan valget af Trump påvirker den grønne omstilling. Trump har tidligere kaldt klimakrisen for et fupnummer, og gennem valgkampen er mantraet ”Drill, baby, drill” blevet gentaget med henvisning til olie og naturgas, som skal bores op af undergrunden og erstatte vedvarende energikilder. Mange frygter, at USA med Trump som præsident vil øge CO2-udledningen og sætter klimaet under pres. Blandt dem er Patagonia-stifter Yvon Chouinard, som allerede luftede denne frygt mandag i et opslag på virksomhedens Instagram-profil.

Mode- og tekstilbranchens bæredygtighedsinitiativer er blevet intensiveret gennem de forgangne år, og særligt i EU er kravene blevet skærpet, og den udvikling ser kun ud til at fortsætte. Det harmonerer meget dårligt med valget af Trump, lyder det fra Julie Gilhart, der gennem en årrække har arbejdet med branchens omstilling.

"På nuværende tidspunkt ved vi alle, at modebranchen ikke kun kan fokusere på den forretningsmæssige side - den skal også være ansvarlig for planeten, fair lønninger, mangfoldighed og menneskerettigheder. Jeg kan kun antage, at Trump-administrationen sætter forretningsinteresser i centrum, hvilket højst sandsynligt vil ske på bekostning af kreative, miljømæssige og menneskelige værdier, hvilket på nuværende tidspunkt ville være ekstremt uheldigt," siger hun ifølge Business of Fashion.

Hvilken effekt valget af Trump vil få på klima- og bæredygtighedsdagsordenen, er endnu ikke til at sige, men alt peger på, at det næppe vil være af den positive slags. I sin sidste præsidentperiode trak han USA ud af Paris-aftalen, og blandt andre Concito frygter, at det vil ske igen.

Thomas Klausen vurderer, at EU i en periode, hvor konkurrenceevnen svækkes, kan være nødt til at revidere sin intensitet i den grønne omstilling.

Til Fashion Forum fortæller han, at den massive statsstøtte til hjemlige virksomheder i USA og Kina sammenholdt med, at EU strammer lovgivningen for at nedbringe klimabelastningen, kan gøre det sværere at konkurrere globalt, og at det kan betyde, at EU vil lette foden fra speederen i den grønne omstilling.

Der er dog også grønne græsstrå at klynge håbet til. Professor på Københavns Universitet og medlem af Klimarådet Katherine Richardson understreger, at det egentlig ikke er præsidenten, der bestemmer hvor meget man gør for klimaet i USA. Det påhviler nemlig i langt højere grad de enkelte delstater.

”Der er nogle amerikanske stater, der er mindst lige så ambitiøse som de mest ambitiøse europæiske lande,” siger hun til DR, og samme sted påpeger hun, at Trump i sin sidste periode i præsidentembedet lovede at åbne flere kulkraftværker. Alligevel er der aldrig lukket så mange kulkraftværker som i Trumps første præsidentperiode, forklarer hun.

Nøgleordet er usikkerhed

Valget af Trump giver med rette de danske mode- og tekstilvirksomheder, der har udset sig det amerikanske marked som det næste eksporteventyr, panderynker. Til Fashion Forum siger Thomas Klausen, at de gør klogt i at vende skråen en ekstra gang.

Jeg vil anbefale, at man undersøger markedspotentialet grundigt, men måske venter med de helt store investeringer et par måneder, indtil vi får større klarhed. I de kommende måneder vil vi sandsynligvis se sonderinger, hvor USA’s nye administration kigger på mulighederne, inden de beslutter en endelig strategi. Det kan derfor være en god idé at afvente, til vi ved mere.”

Ud over den direkte indflydelse på branchen er der nemlig også følgevirkningerne af Trumps politik, når det kommer til udenrigspolitik, indflydelse på centralbanken, sundhed, migration og meget mere. På nuværende tidspunkt kender vi ikke Trumps planer i detaljer, og usikkerhed er derfor et nøgleord.

"Trump er fortsat uforudsigelig og uberegnelig", siger Holger Schmieding, økonom i den store privatejede Berenberg Bank til Financial Times. "Vi kan derfor ikke rigtig vurdere, hvilke af hans ofte storslåede og ikke altid konsekvente kampagneløfter han rent faktisk vil gennemføre."

Men det er hævet over enhver tvivl, at alle verdens øjne, både i og udenfor mode- og tekstilbranchen, vil være stift rettet mod USA de kommende måneder. Tiden vil vise, i hvor høj grad branchen og verdenssamfundet bliver påvirket over de kommende fire år.