Tidligere Masai-direktør hjælper flere og flere danske og internationale brands til UK
Den danske branchekending Sune Bjerregaard er en af grundlæggerne af Refined Networks i London. En digital platform der hjælper danske og internationale brands med salg via britiske platforme. Platformen har netop hentet 2,5 mio. pund i investering, og den tidligere Masai-direktør håber at kunne være med til at forløse endnu flere danske brands’ potentiale i Storbritannien.
Brexit gav mange europæiske modevirksomheder en større hovedpine. Hvordan i alverden skulle man nu få sine varer ind i landet og sørge for at fastholde en god relation til sine britiske kunder? Det fik mange til at neddrosle deres aktiviteter, mens andre helt trak sig fra det britiske marked eller droppede ambitionerne om at etablere sig.
Men ikke Sune Bjerregaard. Den tidligere Masai-direktør havde igennem en årrække opbygget stærke relationer på de britiske øer, hvor han havde været med til at opbygge et solidt marked for Masai, ligesom virksomheden i hans tid blev overtaget af en britisk kapitalfond. På egen hånd havde han erfaret, at der var stor efterspørgsel efter skandinaviske brands i Storbritannien, og sammen med sine London-baserede partnere startede han Refined Networks, der forbinder brands, danske såvel som internationale, med toneangivende britiske platforme som Selfridges, John Lewis, Harvey Nichols, Marks & Spencer m.fl.
”Med Refined Networks gør vi det muligt for brands at øge deres internationale handel gennem vores skalerbare teknologi- og logistikløsning, der forbinder dem med vores netværk af britiske og irske platforme og markedspladser. Vi kan hjælpe vores brandpartnere med betydelig salgsvækst ved at udnytte vores relationer og brancheekspertise sammen med de lager-, kanal- og logistikværktøjer, der er nødvendige for at få succes," siger han om platformen, der siden grundlæggelsen i 2021 har oplevet stor interesse.
Refined Networks har netop fået tilført investeringer for GBP 2,5 mio., og man hjælper i dag 26 brands med lettere adgang til det britiske marked. Blandt disse brands finder man blandt andet Lollys Laundry, Mos Mosh, Rabens Saloner, Skall Studio og en lang række DK Company-brands, herunder, Kaffe, Saint Tropez, Soaked in Luxury og InWear, men også svenske brands som J.Lindeberg og Lindex, samt franske og tyske brands er en del af Refined Networks. De nyder godt af setup, der minimerer besværligheder ved at handle med det britiske marked.
Holistisk tilgang skal gøre UK-handel nemt
”Vi vil gerne gøre det nemt for både brands og platforme. Vi kan ikke alene tilbyde den teknologiske og logistiske platform, men vores dygtige team har også omfattende markedsekspertise og stor indsigt i at skalere fashion brands på de største UK-platforme Det gør, at vi kan få brands, der ellers ville synes det er for besværligt, ind på det britiske marked, og det er immervæk et attraktivt marked med 70 mio. indbyggere, og nok det mest internationale marked vi har i Europa” siger Sune Bjerregaard, der fortæller, at Refined Networks har 27 markedseksperter med erfaring fra og indsigt i branchen siddende på kontoret i London.
Når han siger, at det skal være nemt, hentyder han til hele forretningsmodellen. Som brand skriver man kontrakt med Refined Networks og ingen andre. Samtidig er der ingen besværlige og omkostningstunge integrationer, og lige så snart varerne er havnet på Refined Networks lager i Storbritannien, håndterer de logistikken herfra. Man har også åbnet for at kunne sende varer købt på brandets egen webshop direkte til forbrugerne indenfor 24 timer, som efter Brexit ellers har været lidt af en hovedpine for mange.
Når man sælger via Refined Networks, er der tale om kommissionssalg, og man kan følge salgsudviklingen i realtid og se og sortere data for at finde ud af, hvordan brandet performer. Står man efter sæsonen med usolgte varer, tilbyder Refined Networks at købe restvarerne og sælge varerne i etablerede outlet-butikker, så man slipper for at skulle sende varer retur.
”Vi har en holistisk tilgang til samarbejdet med vores brand-partnere, og jeg håber i al beskedenhed på, at en platform som vores kan være medvirkende til, at danske brands ikke opgiver drømmen om at slå igennem i UK. Der er stadig en stor interesse for skandinavisk mode, og de platforme, vi samarbejder med, er enormt glade for, at vi hjælper dem med at finde spændende danske og internationale brands til deres kanaler. Så jeg håber, at vi kommer til at se flere danske brands på vores platform og det britiske marked i fremtiden,” siger Sune Bjerregaard.
Han fortæller, at Refined Networks planlægger at udrulle den samme model i USA og Mellemøsten inden længe.
Du kan læse mere her