Tak for årets TOPMØDE og for at styrke branchefællesskabet

TOPMØDE 2024 er overstået. Godt 300 deltagere var med til at sætte fokus på de afgørende valg, der præger branchen. Og selvom programmet primære fokus var viden, inspiration og netværk, markerer dagen også branchens betydning og det fællesskab, der definerer branchen.

tak for topmøde 2024
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 10 okt. 24
tm24 klap fra salen
Foto: Dennis Morton for DM&T

Stemningen var god, da gæsterne fra morgenstunden strømmede gennem døre til Bella Arena. Selvom tågen havde sluttet ring om Amager, var humøret højt og gæsterne talrige, da DM&T samlede branchen til det årlige TOPMØDE.

Inden dagens konferencier Lillian Gjerulf Kretz satte gang i dagens perlerække af talere, bød DM&T’s adm. direktør Thomas Klausen gæsterne velkommen fra scenen.

Han indledte med at takke deltagerne for deres fremmøde og opbakning, for uden dem, er der intet TOPMØDE, lod han tilhørerne forstå. Han sendte dog også en varm tanke til de af branchens virksomheder, der ikke havde mulighed for at deltage.

” For der er mere end rigeligt at tage sig til hjemme i virksomheden. Særligt når branchen er så udfordret, som den er lige nu, og har været det i længere tid. Men I har taget et valg. Et afgørende valg, hvor I har valgt at investere en hel dag i at blive klogere og inspireret. Jeg er heldigvis overbevist om, at jeres investering bliver forrentet rigtig godt, og at I vil gå herfra med nye perspektiver og ny viden, der kan omsættes direkte i jeres virksomheders hverdag,” lød det fra scenen.

Stigende regulering af branchen stiller krav om politisk opbakning

Thomas Klausen understregede i sin tale vigtigheden af, at branchen har en stærk repræsentant, for det politiske søgelys er for alvor blevet rettet mod mode og tekstiler – det gælder på nationalt plan, men så fra EU, som med sin tekstilstrategi har en afgørende indflydelse på branchens fremtid. Han slog fast, at DM&T fortsat er fortaler for EU-regulering, fordi det sikrer lige konkurrencevilkår, men han understregede samtidig, at det er enormt svært at skabe en systemisk forandring, når 9 ud af 10 i branchen er mikro-, små eller mellemstore virksomheder. Her har man ikke nødvendigvis ressourcerne til at drive sådan en omstilling, og det er ikke den enkelte virksomheds ansvar, lød det fra Thomas Klausen.

”Når andre brancher og sektorer gennem tiden har skullet omstille sig, har det været afgørende med politisk støtte. Tænk bare på energisektoren eller aktuelt landbruget og den grønne trepart. Netop derfor lancerede vi i DM&T vores første store politiske udspil i august vores politiske udspil til en national handlingsplan for tekstiler. For hvis vi fra dansk hånd skal gå foran i den påkrævede omstilling, har vi behov for at samle alle kræfter, og for at lykkes med det, har vi brug for en national handlingsplan, der sikrer en bred forankring på tværs af branchen og dens interessenter,” sagde han i talen, hvor han pointerede, at det kræver både politisk prioritering og ressourcer at lykkes med den omstilling.

Christiansborg lytter

Thomas Klausen oplever, at der bliver lyttet, når DM&T taler på branchens vegne, fordi det er en branche, der med sit BNP-bidrag på 90 mia. kr. og næsten 100.000 skabte arbejdspladser, spiller en væsentlig rolle i samfundsøkonomien.

”I DM&T går vi forrest for at sikre branchens interesser; på Christiansborg, i Bruxelles og i alle andre relevante fora. Vi har opprioriteret den politiske interessevaretagelse betragteligt, fordi vi er den eneste organisationen, der udelukkende varetager mode-, tekstil- og livsstilsbranchens, og dermed jeres, interesser. Ingen anden organisation kan varetage den opgave med samme indsigt og faglige tyngde,” sagde han videre hen.

Thomas Klausen understregede, at det også er bydende nødvendigt med en stærk organisation til at repræsentere branchen, som på mange måder er trængt lige nu. Også onlineplatformene udenfor EU fik et par ord med på vejen:

”I en hverdag, hvor kinesiske giganter som Shein og Temu æder markedsandele til både morgenmad og frokost, er for alvor behov for politisk engagement. Vi skal ikke acceptere, at disse platforme får lov at udkonkurrere gode, europæiske virksomheder uden at blive stillet til ansvar for produktsikkerhed, ulovlig kemi og tvivlsomme arbejdsforhold. Ellers er der en reel risiko for, at samfundet også bliver fattigere, for den ulige konkurrence kan risikere at få en negativ effekt på de 19 mia. kroner, branchen alene gennem skatter bidrager med. Noget der kan finansiere byggeriet af 5-6 supersygehuse,” sagde han.

tm 24 tk on stage
Foto: Dennis Morton for DM&T

Behov for at stå sammen som branche

Det kræver politisk opbakning, men Thomas Klausen appellerede også til branchen, som han opfordrede til at rykke endnu tættere sammen. Både for at øge den politiske resonans, men også for at styrke den danske branches sammenhold i stadigt mere intensiv international konkurrence. Han pointerede, at der nok er store forskelle i den danske branche, men at lighederne trods det er langt større.

Morten Dybro og Mads Nørgaard
Foto: Dennis Morton for DM&T

”Jeg tror på, at der er behov for at stå sammen som branche. Netop det branchefællesskab, er jo det, vi dyrker i DM&T. Derfor bruger vi også al energien på vores branche, og kun den. Vi tror på, at vi bedst kan styrke og udvikle branchen ved at være tættest på den,” sagde han afslutningsvis. Herefter overlod han scenen til dagens talere og paneldeltagere, som satte fokus på det amerikanske valg, en globale økonomi, branchens omstilling, AI og kunsten at ændre vaner.

Talernes indlæg kan du læse meget mere om i de kommende uger.

DM&T vil gerne rette en varm tak til alle, der deltog i årets TOPMØDE og var med til at skabe en forrygende dag og styrke branchens fællesskab.

En stor tak skal også lyde til alle TOPMØDES sponsorer: Trimit, Topdanmark, Textile Logistics, tex.tracer, PSQR, itm8, Greenway Logistics, Evolve Consulting, Delogue og CIFF.

Du kan læse mere om dem her.