Problemet med falske webshops stiger – DM&T hjælper dig

Flere og flere forbrugere bliver snydt af falske webshops, der både kopierer og lukrerer på velkendte brands. Også flere danske mode- og livsstilsvirksomheder har oplevet den stigende tendens med falske webshops. DM&T giver dig en række gode råd om, hvordan du håndterer det stigende problem.

dmogt vejleder bekæmp falske webshops
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 27 jun. 24

Den mest almindelige form for it-kriminalitet er snyd ved onlinehandel. Det viser en nylig undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd, hvor man kan læse, at 85.000 danskere i 2023 blev snydt ved for eksempel at handle på falske webshops eller gennem handler med privatpersoner.

Året forinden var tallet 64.000 personer.

Men det er langt fra kun forbrugerne, der lider under problemet med falske webshops. Nationalt Center for IT-Kriminalitet melder om et stigende antal anmeldelser, og også mode- og livsstilsvirksomheder oplever stigende krænkelser. Senest har Nike anlagt sag mod et større netværk af kopister, ligesom den britiske avis The Guardian tidligere på året kunne berette, at et støre kinesisk netværk af falske butikker havde snydt mere end 800.000 i USA og Europa og krænket en række brands.

Men også danske virksomheder er ramt af falske webshops. DK Company er en af dem, og de har blandt andet oplevet, hvordan svindlere har benyttet brandnavne, der ligger meget tæt på de originale.

”Vi ser absurd mange falske hjemmesider med vores brandnavne på. Der kommer nye hver eneste dag. Straks, de bliver opdaget, bliver de konfronteret og lukket,” siger Jens Poulsen, adm. direktør i DK Company i en pressemeddelelse, som blev udsendt sammen med Patrade tidligere på året.

Patrade, en af DM&T’s samarbejdspartnere, er eksperter i immaterielle rettigheder og online-brandbeskyttelse. Du kan læse mere om DM&T’s samarbejde med Patrade her.

Også Hummel har benyttet Patrade til at lukke et utal af falske webshops, som blandt andet har solgt kopier af den danske landsholdstrøje, som Hummel står bag.

”Når vi investerer så massivt i markedsføring, især under store sportsbegivenheder og sæsonudsalg som Black Friday og jul, vil det simpelthen ikke være forsvarligt, hvis vi tillod svindlere at profitere på vores brand. Derfor er det også en nødvendighed, at vi konstant overvåger og håndhæver falske webshops for at beskytte vores brand aktivt,” sagde adm. direktør Lars Stentebjerg tidligere på året til Detailwatch.

DM&T er også opmærksom på det stigende antal falske webshops, og advokat Camilla Christensen er glad for, at branchens virksomheder reagerer prompte, når de opdager de falske webshops.

”Det er afgørende, at man ikke bare lader stå til, når man oplever krænkelser af sit varemærke eller opdager falske webshops. Men vi ved også, at det for nogle virksomheder kan virke som en voldsomt stor opgave at håndhæve, og derfor har vi udarbejdet en kort guide, der indeholder gode råd til, hvordan man tackler de falske webshops,” siger hun.

Du finder guiden her

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen portræt
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384