Ovenpå britisk succes vil Refined Networks hjælpe danske brands til USA og Mellemøsten
Refined Networks har allerede hjulpet en række danske og internationale modebrands med at få hul igennem til førende britiske online-platforme. Nu vil de bygge videre på succesen og udvide konceptet til USA og Mellemøsten allerede fra den kommende sæson, fortæller en af grundlæggerne, den tidligere Masai-CEO Sune Bjerregaard.
“First we take Manhattan, then we take Dubai.“ Det kan næsten lyde som en dårlig omskrivning af Leonard Cohen-sangen ”First We Take Manhattan”. Men ikke desto mindre har Refined Networks for længst indtaget de britiske øer, og nu retter de sigtet mod både USA og Mellemøsten i deres kamp for at hjælpe danske, skandinaviske og europæiske brands ud på de førende online-platforme verden over.
Da vi for et år siden talte med Sune Bjerregaard, havde han og resten af teamet hos Refined Networks allerede travlt. Refined Networks var dengang i fuld gang med at hjælpe en række skandinaviske, særligt danske, modebrands ind på det britiske marked.
"Vi oplever en kæmpestor interesse fra de her markeder. Med mere end 50 brands i tasken, er det supernemt for os at vise platformene et bredt udvalg, og baseret på vores hidtidige dialog med en række platforme kan jeg konstatere, at det skandinaviske brand er superstærkt."
- Sune Bjerregaard -
Co-founder, Rerined Networks
I dag har de stadig travlt hos Refined Networks. Mere end 50 brands er allerede på listen, og efterspørgslen fra britiske retail-platforme som Selfridges, Harvey Nichols og John Lewis har kun været stigende. Samtidig har Refined Networks også tilføjet irske platforme som Brown Thomas og Arnotts til samlingen, ligesom man løbende har udviklet sit logitstik-setup. Men selvom medarbejderskaren er vokset til 35 ansatte, er omdrejningspunktet stadig det samme, forklarer Sune Bjerregaard:
Intet lager, ingen showrooms, ingen lokale ansatte = ingen kompleksitet
”Vores mission er fortsat at skabe en holistisk løsning, der hjælper brands med at udvide via markedspladser uden kompleksitet. Det vil sige intet lager, ingen showrooms, ingen lokale ansatte. Refined Networks ordner det hele. Den model er der heldigvis rigtig mange brands, der er glade for, og nu er vi klar til at hjælpe dem på globalt plan,” siger han.
Allerede da vi talte sammen sidste år, var ambitionen at udvide til nye markeder, og nu dækker Refined Networks også USA og Mellemøsten. Dermed får danske brands langt lettere adgang til markeder, som mange drømmer om, men ofte dropper, fordi det viser sig for vanskeligt i praksis.
Præcis som i Storbritannien er det nemlig Refined Networks, virksomheden indgår en aftale med, og så varetager de dialogen med platformene, og sørger for at varer flyder til de rette platforme. Det kan Refined Networks kun gøre, fordi størstedelen af deres ansatte har erfaring fra netop retail-, platform- eller brandsiden, og det letter dialogen på begge sider.
Hjælper både brands og platforme med at fjerne udfordringer og tvivl
”Jeg tror, det er første gang, jeg er vellidt på begge sider af bordet,” griner Sune Bjerregaard. I mange år var han på brandsiden, så han ved, hvilke udfordringer man som brand kan stå med, når man går ind på et nyt marked. Takket være hans og hans kollegaers tætte dialog med platformene, ved de også, hvad der er vigtigt for dem, og som mellemmand spiller Refined Networks en vigtig rolle i at forventningsafstemme overfor begge parter.
”Mange retailers og platforme kan godt være nervøse ved at tage nye brands ind, fordi de tvivler på, om brandet nu kan levere. Samtidig kan brands have svært ved at dedikere nok ressourcer til nye markeder. Alle brands har udfordringer, når de skal ind på nye markeder, og dem hjælper vi dem med at fjerne, ligesom vores team med deres baggrund hjælper med at sikre, at de rigtige varer, rammer de rigtige platforme,” siger Sune Bjerregaard.
Forretningsmodellen er fortsat kommissionssalg. I samarbejde med Refined Networks laver brandet en business plan, inden de går i gang med et nyt marked. De peger på, hvilke platforme og varer, der vil fungere for brandet, og kører en onboarding-proces på få uger. Der er tale om markeder, særligt i USA, hvor der stilles store krav også fra de offentlige myndigheder, og her hjælper Refined Networks brands sikkert på vej med udførlige manualer, der sikrer, at virksomhedens produkter er compliant, inden de rammer markedet.
Refined Networks har løbende dialog med både brands og platforme for at sikre, at brandet udvikler sig i den rigtige retning. Det enkelte brand får adgang til et personligt dashboard, så de kan følge med i salget i realtid, ligesom Refined Networks ringer løbende brandet op for at diskutere udviklingen og nye muligheder.
Refined Networks varetager lagerstyringen og logistikken, og optimerer varelagre og processer på tværs af Storbritannien, USA og Mellemøsten for at sikre et velfungerende vareflow. Med fulfilment-løsningen kan brands samtidig vælge at håndtere webordrer lokalt gennem Refined Networks’ lokale lager eller fra eget lager eller fysiske butikker. Og selvom Refined Networks fortsat køber usolgte varer, fortæller Sune Bjerregaard, at det i gennemsnit kun drejer sig om tre-fire procent af varerne. Resten bliver handlet på platformerne.
Det skandinaviske brand er superstærkt ude i verden
I de foregående sæsoner har danske brands som Skall Studio, Lovechild, Mos Mosh og en række DK Company-brands, herunder Kaffe, Soaked in Luxury og Part Two, øget deres britiske platform-salg i samarbejde med Refined Networks.
Og når sæsonen hedder SS25, rammer de første varer de digitale hylder hos ledende nordamerikanske platforme samt de fremstormende platforme i Mellemøsten. Og platformene er sultne efter nye spændende brands fra vores del af verden.
”Vi oplever en kæmpestor interesse fra de her markeder. Med mere end 50 brands i tasken, er det supernemt for os at vise platformene et bredt udvalg, og baseret på vores hidtidige dialog med en række platforme kan jeg konstatere, at det skandinaviske brand er superstærkt. Derfor håber jeg virkelig, at vi med vores service kan hjælpe endnu flere skandinaviske brands ind på nye, lukrative markeder,” afslutter Sune Bjerregaard.