Nye luftfragtruter fra Xinjiang udgør alvorlig risiko for europæiske tekstilforsyningskæder

En ny rapport advarer om, at nye luftfragtruter fra Xinjiang til Europa kan bringe tekstiler produceret ved tvangsarbejde ind i EU – og lægger pres på virksomheder for at kortlægge deres forsyningskæder før ny EU-lov træder i kraft.

made-in-china-cardboard-boxes-with-text-made-in-c-2023-11-27-05-29-10-utc
12 aug. 25

En ny rapport fra Uyghur Human Rights Project (UHRP) advarer om en alvorlig trussel mod integriteten af europæiske forsyningskæder. Siden juni 2024 er der åbnet ni nye luftfragtruter mellem Ürümchi i Xinjiang og byer i EU, Storbritannien og Schweiz. Ruterne er en del af Kinas "Air Silk Road"-strategi og omfatter fragt af blandt andet tekstiler, fodtøj og landbrugsvarer. 

Ifølge UHRP er disse produkter i høj risiko for at være produceret ved hjælp af statsorganiseret tvangsarbejde, særligt målrettet den uighurske befolkning i Xinjiang. Regionen er kendt for tvangsarbejde og står for op mod 93 % af Kinas bomuldsproduktion, svarende til cirka en femtedel af verdens samlede produktion. 

Virksomheder skal forberede sig på EU's forbud mod tvangsarbejde 

Udvidelsen af luftfragt fra Xinjiang sker på et kritisk tidspunkt. EU forbereder netop nu en lovgivning, der skal forbyde import af varer fremstillet ved tvangsarbejde, som virksomheder skal efterleve allerede fra december 2027. Det skærper presset på europæiske og danske virksomheder i mode- og tekstilbranchen for at styrke deres due diligence-processer og kortlægge deres forsyningskæder i dybden. 

Xinjiang som højrisikoområde 

USA har allerede indført et totalforbud mod import af varer, der er helt eller delvist produceret i Xinjiang, under den såkaldte Uyghur Forced Labor Prevention Act (UFLPA). Det betyder, at produkter fra regionen automatisk formodes at være fremstillet ved tvangsarbejde – en tilgang, som nu også inspirerer EU's kommende regulering. 

For danske mode- og tekstilvirksomheder betyder de nye luftfragtforbindelser fra Xinjiang, at der er behov for øget opmærksomhed på sourcing, både direkte fra og gennem Kina. Xinjiang er allerede identificeret som et højrisikoområde i en række internationale retningslinjer og værktøjer til risikovurdering, og de nye transportveje øger risikoen for, at tvangsarbejde sniger sig ind i forsyningskæderne. Det understreger vigtigheden af, at virksomhederne arbejder med en risikobaseret tilgang til due diligence, hvor geografisk oprindelse, særligt for råvarer som bomuld, indgår som et centralt element. Det forudsætter en grundig kortlægning af hele forsyningskæden, inklusive underleverandører og logistikpartnere, samt løbende dokumentation og opdatering af virksomhedens vurderinger og processer, så de matcher både gældende krav og den kommende EU-lovgivning mod tvangsarbejde. 

Nyttige links
  • Du kan læse den nye rapport "Manifest Risk: New “Air Silk Road” Cargo Flights Carry Risk of Uyghur Forced Labor into Europe" fra UHRP her.

  • Du kan læse mere om EU’s Forced Labour Product Ban på DM&T’s rådgivningsside her.

  • Du kan læse mere om den amerikanske Uighur Forced Labor Prevention Act: Hvad betyder det for dig? i DM&T’s vejledning her.

DM&T’s rådgivning: Due diligence for ansvarlig virksomhedsadfærd

Her finder du guides og nyttige links til dit due diligence arbejde

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Marie Busck 2025
Marie Busck

Chief Sustainability Officer

97117293

mb@dmogt.dk

marie-busck-5937673

Michelle van Velthoven Utzon-Frank
Michelle van Velthoven Utzon-Frank

Chefkonsulent, bæredygtighed

97117229

mvu@dmogt.dk

michelle-van-velthoven-utzon-frank