Hvor står branchen i sin omstilling? Opsamling fra TOPMØDE 2024
Et af de temaer, der var på dagsordenen til årets TOPMØDE, var branchens omstilling og hvor vi står. Her har vi samlet de vigtigste pointer fra dagens talere, som gjorde os klogere på netop dette.
Med temaet 'De afgørende valg' satte vi på årets topmøde fokus på de afgørende valg som branchen står overfor. For året 2024 har budt og byder fortsat på en række afgørende valg rundt om i verden, og disse valg får afgørende betydning for mode-, tekstil- og livstilsbranchen i Danmark, som samtidig står overfor at skulle træffe en række afgørende valg om blandt andet bæredygtighed.
Derfor var branchens cirkulære omstilling også blandt temaerne til årets TOPMØDE, hvor et udvalg af eksperter fra branchen med hver deres afsæt tog en temperatur på, hvor vi står i forhold til denne.
Stort potentiale, men lang vej igen
Det var ikke alle budskaber, der var lige opløftende for udsigterne til en cirkulær omstilling i branchen, men derfor kom det heller ikke som nogen overraskelse, da ekspert og rådgiver i bæredygtighed og cirkularitet, Robert van de Kerkhof, indledte med en kurve over væksten i fiberproduktion, som har været støt stigende de sidste mange år. Mens væksten i fiberproduktionen fortsat stiger, gør mængden af naturlige ressourcer det imidlertid ikke, og derfor er det i hans optik et af de største problemer som branchen står overfor i den cirkulære omstilling.
Samtidig ligger der et paradoks i, at vi bliver mere bevidste som forbrugere, mens dette ikke afspejles i efterspørgslen og det kommer naturligvis med en pris. For hvis fiberproduktionen fortsætter med at stige, hvor skal væksten af de naturlige ressourcer så komme fra?
Det er dog et problem, der kan løses ét skridt ad gangen, om end det kræver, at både industrien og forbrugerne er parate til at tage det skridt, mener Robert van de Kerkhof.
Og viljen, den er der ifølge DM&T’s Chief Sustainability Officer, Marie Busck, som havde et lidt mere opløftende perspektiv på, hvordan det går med omstillingen i branchen: Nemlig, at det går fremad. Ifølge Marie Busck er det først og fremmest en strategisk og ledelsesmæssig opgave, som virksomhederne skal arbejde kontinuerligt med, og på et større plan bærer myndighederne også et ansvar, særligt hvad angår lovgivning.
Hvis man kigger på, hvad den enkelte virksomhed kan gøre, så starter det, ifølge Robert van de Kerkhof, med forsyningskæderne som man bør arbejde strategisk med. Det kan man blandt andet gøre ved at arbejde med at forlænge materialernes effektivitet og levetid, skalere brugen af genanvendelige materialer og udviklingen af nye bæredygtige ”next gen”-materialer. Derudover er der andre ting man kan gøre på vejen til at minimere udledningen af CO2, for eksempel ved at effektivisere energiforbruget, eliminere kul i materiale- og produktudviklingen samt skifte til 100% genanvendelig elektricitet.
Så hvis der er meget vi kan gøre, hvorfor sker der så ikke noget?
Det findes der naturligvis ikke et entydigt svar på, men Marie Busck ser følgende bekymringer som en potentiel forhindring for virksomhederne i arbejdet med den cirkulære omstilling af branchen: Cirkularitetens kompleksitet, overregulering (mængden af krav) og konkurrencevilkår (pga. giganter som TEMU og SHEIN).
Derudover spiller faktorer som økonomi også en rolle, da forandringer er dyre, og sidst, men ikke mindst, kommer vi ikke udenom forbrugeradfærd og bevidsthed. Her var det korte budskab fra Robert van de Kherkoff til forbrugerne: Køb mindre, køb brugt og lej/lån i stedet for at købe. Det er naturligvis ikke så enkelt som så (desværre), men ikke desto mindre er det et skridt på vejen, hvilket leder videre til næste og sidste levende billede(r) på scenen.
Vejen til den cirkulære omstilling starter med ét skridt ad gangen
Under kyndig ledelse af dagens konferencier, Lillian Gjerulf Kretz, debatterede et panel bestående af Cecilie Thorsmark, CEO Copenhagen Fashion Week; Ditte Lysgaard Vind, forperson Designrådet; Mette Vinther Larsen, professor og institutleder Aalborg University Business School; Sanne Nørgaard, Managing Director by Green Cotton og Jess Fleischer, CEO Son of a Tailor, branchens omstilling med afsæt i innovation og samarbejde aktører imellem.
I forlængelse af ovenstående problemstillinger blev vi blandt andet introduceret til begrebet ”brugerdrevet designproces”, som i korte træk går ud på at matche efterspørgslen med den kapacitet, der er til rådighed. Derudover er behovet for at skabe et vidensgrundlag i høj grad til stede, og det skaber vi blandt andet ved at have et kontinuerligt fokus på forskning, innovative projekter og vidensdeling.
Et af budskaberne fra panelet var, at vi skal have mere fokus på, hvad vi skal hen imod frem for, hvad vi skal væk fra. Virksomhederne skal tænke den cirkulære omstilling ind i DNA’et frem at være styret af regler og due diligence. Dernæst, har vi brug for frontløbere, der kan og tør stå i spidsen for de afgørende valg, der skal træffes i omstillingen af branchen.
Med alt dette in mente, sluttede vi temaet på en high-note: Der er stort potentiale til de forandringer, den cirkulære omstilling kræver af branchen, men hvis vi vil skabe fremdrift i denne udvikling, er det bedste råd ifølge eksperterne i panelet; at starte i det helt små og dernæst tage ét skridt ad gangen.