Forlængede svartider i toldsystemerne
Netop nu oplever landets virksomheder, at der er længere svartider i toldsystemerne. Toldstyrelsen begrunder det med stigning i antallet af importangivelser, men DM&T kalder det uacceptabelt og forventer en hurtig løsning.
Toldstyrelsen oplyser, at der i en længere periode har været udfordringer med forlængede svartider i toldsystemerne. Det skyldes en ekstraordinær stigning i antallet af importangivelser i DMS Import, oplyser Toldstyrelsen, som peger på en ændrede mønstre i onlinehandlen som den sandsynlige faktor. Toldstyrelsen beklager de gener, som de forlængede svartider medfører for erhvervslivet, og de oplyser, at de arbejder hårdt på inden for kort tid at få systemerne til at fungere som normalt, det vil sige med acceptable svartider.
I mellemtiden opfordrer Toldstyrelsen til, at man indsender angivelser til DMS udenfor spidsbelastede perioder, som typisk er mellem 9 og 17. DM&T's internationale chef og toldrådgiver Michael Hillmose oplyser, at de lange svartider generelt er til stor gene for DM&T's medlemmer, og de medfører overarbejde i nogle virksomheder. DM&T finder de urimelige lange svartider uacceptable og forventer at Toldstyrelsen finder en løsning hurtigt, hvilket man også vil gøre Toldstyrelsen løbende opmærksom på.