EU vil gøre det sværere at oversvømme Europa med billige online-varer
Europa-Kommissionen har netop præsenteret en pakke af tiltag, der skal tage hånd om de mange risici, der er forbundet med online-platforme som Shein og Temu. Det betyder blandt andet mere kontrol og en toldreform. DM&T tager godt imod initiativerne, men advarer om at hvile på laurbærrene.

Igennem længere tid har der været fokus på, hvordan EU kan gøre noget ved den endeløse strøm af pakker, der vælter ind over de europæiske grænser fra onlineplatforme udenfor EU.
Nu har Kommissionen truffet en række foranstaltninger til at imødegå de risici, der følger med.
Disse foranstaltninger er en del af "En omfattende EU-værktøjskasse til sikker og bæredygtig e-handel", som Kommissionen foreslog onsdag. Det inkluderer tiltag, bl.a. på told- og handelsområdet, såsom iværksættelse af toldkontrol, forbrugerbeskyttelse og retsakterne om digitale tjenester og digitale markeder.
Det er særligt forsendelser af lav værdi, altså forsendelser med en værdi af max. 150 euro, Kommissionen nu adresserer. Sidste år udgjorde de ca. 4,6 mia., hvilket er dobbelt så mange som i 2023 og tre gange så mange som i 2022, og mange af disse varer har vist sig ikke at være i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Denne eksponentielle vækst giver anledning til mange bekymringer. Der kommer primært flere og flere skadelige produkter ind i EU, samtidig med at konkurrenceevnen for europæiske aktører svækkes markant. Noget DM&T og en række andre danske og europæiske brancheorganisationer har påpeget.
Derudover er der også et negativt klima- og miljøaftryk fra det store antal pakker, der sendes og transporteres.
I DM&T glæder man sig over, at Kommissionen iværksætter nye initiativer, men samtidig er det vigtigt ikke at hvilke på laurbærrene.
”Det er vigtigt, at man fra EU’s side skærper indsatsen overfor disse platforme. Vi er glade for at se, at man har taget det alvorligt, når vi og andre aktører igennem vores indsats i Bruxelles har gjort opmærksom på de store problemer, der er, når det det kommer til produktsikkerhed, kemi og immaterielle rettigheder,” siger presse- og kommunikationschef i DM&T Simon Hansen og fortsætter:
”Men det er ikke ensbetydende med, at man fra EU’s side nu bare kan læne sig tilbage og tro, at alt er godt. Det er afgørende, at både Kommissionen og medlemsstaterne sætter ind og prioriterer en koordineret indsats, så vi får skabt en reel level playing field, så de danske og europæiske virksomheder ikke skal konkurrere på ulige vilkår.”
Det indeholder initiativet fra Kommissionen
I det nye initiativ beskriver Kommissionen alle de værktøjer, som EU allerede har til rådighed, og fremhæver de initiativer, der i øjeblikket drøftes af medlovgiverne. Desuden foreslås der nye fælles foranstaltninger for at løse de problemer, der opstår som følge af den kraftige stigning i usikre, forfalskede og på anden måde ikke-overensstemmende eller ulovlige produkter, der kommer ind på markedet:
Toldreform, herunder opfordring til medlovgiverne om hurtigt at vedtage den foreslåede reformpakke for toldunionen, der muliggør en hurtig gennemførelse af nye regler for at skabe lige vilkår inden for e-handel. Disse omfatter fjernelse af afgiftsfritagelsen for pakker af lav værdi til en værdi af under 150 EUR og styrkelse af kapaciteten til kontrol såsom bedre datadeling og risikovurdering. Kommissionen opfordrer også medlovgiverne til at overveje yderligere foranstaltninger, såsom et ikkediskriminerende håndteringsgebyr, på e-handelsvarer, der importeres direkte til forbrugerne i EU, for at imødegå skaleringsomkostningerne ved at føre tilsyn med, at milliarder af sådanne forsendelser overholder EU-reglerne.
Målrettede foranstaltninger for importerede varer, herunder iværksættelse af koordinerede kontroller mellem told- og markedsovervågningsmyndigheder samt koordinerede tiltag vedrørende produktsikkerhed, f.eks. den første produktsikkerhedsundersøgelse nogensinde. Dette bør føre til, at varer, der ikke opfylder kravene, fjernes fra markedet, og bidrage til indsamling af dokumentation til brug for risikoanalyser og supplerende foranstaltninger. Fremtidig kontrol vil blive intensiveret for visse erhvervsdrivende, varer eller handelsstrømme på løbende basis i lyset af risikoanalysen. Jo højere graden af manglende overholdelse er, desto større bør graden af årvågenhed være i de efterfølgende faser, mens sanktionerne bør afspejle tilfælde af systematisk manglende overholdelse.
Beskyttelse af forbrugerne på onlinemarkedspladser, fremhævelse af e-handelspraksis som en klar håndhævelsesprioritet i henhold til forordningen om digitale tjenester samt værktøjer såsom forordningen om digitale markeder og dem, der gælder for alle erhvervsdrivende: forordningen om produktsikkerhed i almindelighed, forordningen om forbrugerbeskyttelsessamarbejde og forbrugerbeskyttelsesnetværket.
Anvendelse af digitale værktøjer, som kan bidrage til at lette tilsynet med e-handelslandskabet gennem det digitale produktpas og nye AI-værktøjer til påvisning af produkter, der potentielt ikke opfylder kravene.
Miljøbeskyttelse, herunder vedtagelse af den første handlingsplan for forordningen om miljøvenligt design for bæredygtige produkter, og opfordring til hurtig vedtagelse af den målrettede ændring af affaldsrammedirektivet.
Styrkelse af forbrugere og erhvervsdrivende gennem oplysningskampagner om forbrugerrettigheder, risici og klagemekanismer.
Internationalt samarbejde og handel, herunder uddannelsesaktiviteter vedrørende EU's produktsikkerhedsregler og vurdering af eventuelle beviser vedrørende dumping og subsidiering.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at gå sammen om at spille en stærk rolle som Team Europe for at forbedre effektiviteten af de foranstaltninger, der træffes af de nationale myndigheder og Kommissionen.
Netværket af nationale forbrugermyndigheder inden for forbrugerbeskyttelsessamarbejde (CPC) og Kommissionen underrettede også Shein om iværksættelsen af en koordineret indsats.
Næste skridt
Kommissionen opfordrer til samarbejde med medlemsstaterne, medlovgiverne og alle interessenter om at iværksætte de foranstaltninger, der er skitseret i meddelelsen.
Inden for et år vil Kommissionen vurdere virkningen af de bebudede foranstaltninger og offentliggøre en rapport om resultaterne af den øgede kontrol.
I lyset af resultaterne og i samråd med de relevante myndigheder i medlemsstaterne og interessenterne vil Kommissionen overveje, om de eksisterende rammer og håndhævelsesaktiviteter er tilstrækkelige og tilstrækkelige. Hvis ikke, vil yderligere tiltag og forslag blive overvejet for at styrke gennemførelsen og håndhævelsen af EU-reglerne.