DM&T hilser forenkling velkommen – men vi er nødt til at tage ved lære i udvikling af ny lovgivning
Europa-Kommissionen har netop præsenteret sit bud på en forenkling af de mange regler, der ligger i rapporteringsdirektivet CSRD, due diligence-direktivet (CS3D) og taksonomien. Der ser umiddelbart ud til at være tale om en drastisk forenkling, og DM&T hilser på mange områder forenklingen velkommen men understreger samtidig, at det har været en kritisabel proces og at forenklingen kommer for sent. Det skal man tage ved lære af i udviklingen af kommende lovgivning, lyder det i denne kronik fra DM&T’s Marie Busck.

Ingen har interesse i, at den grønne omstilling bliver tabt på gulvet. Det har vi heller ikke i DM&T. Tværtimod. For vi ser gerne, at mode- og tekstilbranchen nedbringer sit negative aftryk og overgår fra en lineær til en cirkulær økonomi, og i den omstilling har vi brug for ambitiøs, harmoniseret regulering.
Men reguleringen skal være til at arbejde med for virksomhederne, som for livsstilsbranchens vedkommende primært er små og mellemstore. Derfor er det afgørende, at reguleringen ikke er fyldt med bøvlet bureaukrati og unødige byrder, der gør den besværlig at forstå og arbejde med. Det er ligeledes afgørende, at alle EU-lande arbejder aktivt på at få implementeret reglerne, så vi har fælles regler på tværs af EU. Det budskab har vi fra DM&T’s side fremført, hver eneste gang vi har været i Bruxelles og talt med relevante parter, ligesom vi har fremført samme budskab, når vi løbende har været i dialog med danske politikere og ministerier, bl.a. Erhvervsministeriet.
Derfor er vi også glade for, at Erhvervsminister Morten Bødskov nu vil nedbringe bøvlet ved bl.a. arbejde for at fjerne tre fjerdedele af kravene i EU’s rapporteringsdirektiv CSRD. Det vidner tydeligt om, at man har lyttet til erhvervslivets bekymringer. Udmeldingen kom forud præsentationen af Europa-Kommissionens bud på regelforenklinger, den såkaldte Omnibus-forenklingspakke, som er blevet præsenteret i dag.
For CSRD’s vedkommende betyder forenklingen først og fremmest en forhøjelse af rapporteringstærsklen til virksomheder med mindst 1.000 ansatte og derudover en balancesum på 25 mio. EUR, eller nettoomsætning på 50 mio. EUR . Det betyder at kun omkring 200 danske virksomheder vil være omfattet, og en lang række af DM&T’s medlemmer vil nu ikke længere være omfattet.
For CS3D betyder forenklingen bl.a. at due diligence-kravene begrænses til kun at omfatte direkte forretningspartnere (Tier 1), hvilket er en betydelig ændring fra den oprindelige tekst.
DM&T ser positivt på forenkling, men denne gang er det sket for sent
I DM&T hilser vi generelt forenklingsdagsordenen velkommen, og ser frem til at nærstudere forslagene. Det er afgørende at kigge på, hvordan de stigende krav påvirker den danske og europæiske virksomheders konkurrenceevne. Danske virksomheder er ramt af øgede krav fra forskellige sider, ikke mindst mange lovkrav. CSRD og CSDDD, som er genstand for justering i denne forenklingspakke, er i virkeligheden kun ét sæt regler i en lang række, og vi har kun set toppen af isbjerget. Virksomhederne er også ramt af lovkrav indenfor f.eks. emballage og produktsikkerhed, og for tekstil- og beklædningsbranchen kommer der lige om lidt ecodesign-krav og krav i forbindelse med det udvidede producentansvar for tekstiler.
Virksomhederne oplever desværre de forskellige krav som ukoordinerede, ofte komplekse og uden nødvendig praksisnær vejledning. Derfor er det godt, at reglerne indenfor CSRD og CSDDD bliver forenklet.
Men initiativerne til forenkling kommer for sent.
Forgæves investeringer
Når det handler om CSRD, har mange virksomheder i livsstilsbranchen allerede investeret tusindvis af kroner og hundredvis af timer i at sikre, at de er klar til at imødekomme de nye krav. Med mere end 1.100 målepunkter er det komplekst for selv større virksomheder at navigere i CSRD, og derfor har det krævet en stor investering at blive klar. Selvom flere af vores medlemsvirksomheder har fundet værdi i processen, så har det ikke har været nogen nem eller billig øvelse. Nu ser det ud til, at deres og mange andre virksomheders investeringer kan være forgæves.
Når vi beder erhvervslivet foretage så store investeringer, som store forandringer typisk kræver, bør man fra både EU og Danmarks side sørge for, at investeringerne foretages rigtigt. Det har man ikke gjort i dette tilfælde. Det er særdeles uheldigt, når vi befinder os i en situation, hvor omstillingen kræver øgede ressourcer og investeringer, det gælder både investeringer i IT-systemer og kompetenceopbygning såvel som investeringer i omlægning af forsyningskæderne. Det sker samtidig i en hverdag, hvor mange virksomheder oplever faldende salg og øget global konkurrence.
Danske virksomheder vil gerne og kan godt håndtere øget lovgivning. Men klar og tydelig vejledning samt rimelig tid til implementering er afgørende forudsætninger, for at det kan lykkes. Den nuværende situation, hvor man ændrer væsentligt på kravene, efter loven har været gældende i en periode, er stærkt kritisabel, og virksomheder står frustrerede, uforstående og forvirrede tilbage. Vi oplevede en parallel proces i forbindelse med skovrydningsdirektivet, EUDR, som sidste år blev udskudt i 11. time, fordi det var for kompliceret at arbejde med.
Skal tage ved lære forud for tre nøglereguleringer
Vi har simpelthen ikke råd til for mange af den type ændringer i sidste øjeblik. Det er for dyrt for virksomhederne, men der er også en alvorlig risiko for, at det skaber mistillid til EU-systemet og lovgivere i almindelighed. Med tanke på den geopolitiske situation, vi står i, er det langtfra et ønskværdigt scenarie.
Uanset hvordan CSRD lander, er vi nødt til at tage ved lære af processen. For lige om lidt står vi over for at skulle udforme tre reguleringer, der kommer til at få enorm betydning for livsstilsbranchens virksomheder. Ecodesign-forordningen, det udvidede producentansvar for tekstiler og fibermærkningsforordningen venter rundt om hjørnet, og her har vi virkelig behov for, at man fra politisk hånd ikke gentager tidligere fejl.
Vi har behov for meningsfuld lovgivning, der er enkel, fokuseret og overskuelig at implementere. Hellere bruge et ekstra år på at finde den rette løsning, end at vi igen står i en situation, hvor lovgivningen udskydes i sidste øjeblik eller at rammerne ændres radikalt.
Vi har ganske enkelt ikke råd til andet, hvis vi vil sikre den nødvendige omstilling og samtidig fastholde de danske og europæiske virksomheders konkurrenceevne.