En guide til kopisager i praksis
Grænsen mellem inspiration og decideret kopi kan være hårfin. Her får du svar på, hvordan du skal forholde dig, hvis du bliver anklaget for at kopiere andres design - eller hvis dit design er blevet krænket.
Trendbøger, inspirationsture, Instagram, messer, folk på gaden og nu også AI – inspiration kommer mange steder fra, når designerne skal lave den næste kollektion.
Det kan være svært at dokumentere, hvorfra designet egentlig opstod.
Og derfor går det desværre også galt nogle gange, når et design kommer for tæt på et allerede eksisterende design. I denne guide sætter vi fokus på, hvad der egentlig sker i en kopisag, hvad det koster, og hvor lang tid det tager.
Den lovmæssige beskyttelse
Der hersker en myte i branchen om, at hvis man ændrer 10 % eller 5 ting, så har man lavet et ”nyt” produkt og vil klare frisag i en kopisag. Det passer ikke! En sådan regel findes ganske enkelt ikke – hverken i loven eller i retspraksis. Det er en konkret vurdering i den enkelte sag hver eneste gang
Alle designs er beskyttet mod slaviske kopier efter markedsføringslovens regler.
Alle designs er desuden beskyttet i 3 år fra offentliggørelse i henhold til EU designforordningen. Hvis virksomheden vurderer, at designet vil holde i mere end 3 år, eller ønsker en bedre beskyttelse, kan man lade designet registrere.
I nogle sager kan ophavsretsloven også komme i spil.
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.