Kontrakter
Sørg for at få vigtige aftaler med samarbejdspartnere skrevet ind i en kontrakt, så der ikke bliver tvivl om de vilkår, I samarbejder på.
DM&T rådgiver om, hvilken kontrakt der passer til din situation og gennemgår de kontrakter, du modtager fra dine partnere.
Hvad enten du selv udarbejder en kontrakt på baggrund af DM&T’s skabeloner, eller du modtager en kontrakt fra din påtænkte samarbejdspartner, så hjælper DM&T med gennemgang af kontrakten – også ad flere omgange, når kommenteres på vilkårene fra begge sider, indtil der opnås enighed.
Vi har en lang række kontrakter på vores medlemsplatform. Find dem her
Fortrolighedsaftaler kan forekomme i mange varianter. Nogle kalder det hemmeligholdelsesaftaler, og når de er målrettet udenlandske parter, kaldes de ofte ”en NDA” (Non-Disclosure Agreement).
De typiske tilfælde, hvor det er anbefalelsesværdigt at anvende en fortrolighedsaftale, er i en forhandlingsfase, hvor to parter overvejer et samarbejde, men endnu ikke er klar til at underskrive en aftale, men hvor der bliver udvekslet fortrolige og forretningssensitive oplysninger parterne imellem. Her er det vigtigt, at begge parter forpligter sig til at holde oplysningerne hemmelige – også efter forhandlingsfasen og udløb af fortrolighedsaftalen, hvis samarbejdet ikke bliver til noget.
Andre tilfælde kan være hvor en ny ikke-offentliggjort kollektion, produkter, billeder, produktionsfaciliteter eller lignende skal vises frem for en udvalgt skare, herunder også fotografer til kampagner mv. I denne situation skal det sikres, at ingen af de involverede viser produkterne etc. frem på de sociale medier eller andre steder i offentligheden, før virksomheden har offentliggjort produkterne selv.
Fortrolighedsaftaler har primært en præventiv effekt, da overtrædelsen af aftalen i langt de fleste tilfælde vil udløse en bod, der skal betales af den krænkende part, uden der skal føres bevis for overtrædelsen, som efter almindelige danske erstatningsretlige regler kan være en tung omgang. Boden vil derfor være med til at afholde aftalens parter fra at være uforsigtige med de oplysninger de kommer i besiddelse af.
Det er altid anbefalelsesværdigt at have en kontrakt med sin producent, og særligt når producenten ofte befinder sig i udlandet og kan have en meget anderledes opfattelse af, hvordan man driver forretning end dig. Hertil kommer, at det er kritisk at skulle have unødvendige uoverensttemmelser med sin producent, som forsinker levering mv., som kunne være undgået ved en kontrakt med klare vilkår.
Nogle gange har man bare brug for et ”skelet” til en kontrakt, som man selv kan bygge videre på i forbindelse med et samarbejde med en partner, som ikke lige falder i standardkategorien køb/salg. Det kan fx være en aftale med en influencer om design af kollektion, et samarbejde med et andet brand om en ”limited capsule collection” eller andre samarbejdssituationer.
Udover ovenstående har vi også
Konsignationsaftaler - hvor kunden ikke køber varen, men har den i kommission og betaler dig i takt med salg til forbrugeren;
Freelanceaftaler/Konsulentaftaler – når man samarbejder med en uafhængig designer, kunstner eller konsulent i forbindelse med udvikling af produkter;
Royaltyaftaler – ved samarbejde med offentlig person/celebrity om markedsføring af et produkt
Licensaftaler på egen eller licensgivers fabrik – når man har et samarbejde om udvikling af produkter med licens til et bestemt materiale, print, brand eller andet.
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.