Guide – lovligt samtykke til nyhedsmails
”Spam”-reglen i markedsføringsloven kræver, at du indhenter samtykke fra dine kunder, inden du sender en nyhedsmail afsted. Men hvordan skal et samtykke egentlig se ud? Hvor længe skal det gemmes? Og skal B2B kunder også give samtykke? DM&T giver dig svaret i denne guide.
Reglen om, at man ikke må sende uanmodet elektronisk post har eksisteret i mere end 20 år. Til trods for den lange levetid, er det stadig svært for virksomheder at lave en korrekt ”permission”-tekst, og der findes masser af eksempler på diverse webshops, som ikke lever op til kravene. Men i denne guide forklarer DM&T nærmere, så du kan sikre dig, at din virksomhed har indsamlet lovligt samtykke til markedsføring.
Det er Forbrugerombudsmanden, som påser reglernes overholdelse i Danmark, og vi anbefaler, at man først og fremmest læser den vejledning, som Forbrugerombudsmanden har udgivet: Vejledning: Spamforbuddet (forbrugerombudsmanden.dk)
Gyldigt samtykke
Virksomheder må kun sende elektronisk post, som fx nyhedsmails, til personer, som har givet sit forudgående samtykke hertil. Det vil med andre ord sige, at du ikke må sende en mail for at bede om samtykke. Personen skal selv tage initiativ til at afgive samtykket, fx ved en pop-up på hjemmesiden.
Reglerne gælder både for B2C og B2B. Det er en udbredt myte i branchen, at spamreglerne kun gælder B2C, men det er ikke rigtigt. B2B kunder skal også give samtykke.
Et samtykke skal opfylde fire krav
Vil du vide mere?
Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.