Sådan får modebranchen fuld valuta af AI. Opsamling fra TOPMØDE 2024

Et af de temaer, der var på dagsordenen til årets TOPMØDE, var AI og hvordan det kan skabe værdi i din virksomhed. Her har vi samlet de vigtigste pointer fra dagens talere, som gjorde os klogere på netop dette.

3H4A7728 LOW
AfCathrine Cecilie Bonnor - cb@dmogt.dk - 21 okt. 24

Med temaet ” De afgørende valg” satte vi på årets topmøde fokus på de afgørende valg som branchen står overfor. For året 2024 har budt og byder fortsat på en række afgørende valg rundt om i verden, og disse valg får afgørende betydning for mode-, tekstil- og livstilsbranchen i Danmark, som samtidig står overfor at skulle træffe en række afgørende valg om blandt andet kunstig intelligens og AI, som derfor var et af temaerne.

Kunstig intelligens (AI) har længe været et varmt emne og har for længst sneget sig ind i vores hverdag. På TOPMØDE 2024 gav Chief AI Officer, forsker og ekspert i kunstig intelligens, Erik David Johnson, os et indblik i, hvor vild en gamechanger AI er og den enorme udvikling, der er sket på kort tid.

AI - vores ven eller fjende?

Fra konstante forbedringer i sprogmodeller til nye integrationer bliver det sværere og sværere at skelne AI fra mennesker. For blot et par år siden havde vi aldrig hørt om ”Chat GPT” og i dag ser vi robotter, der kan agere med menneskelig logik og bevægelse, ligesom vi kan føre telefonsamtaler med kunstig intelligens. Med GPT4 er det nu muligt for sprogmodellen at mestre mønsteret i at være menneske og derved gengive bl.a. menneskelig dialog.

TM24: Erik David Johnson
Erik David Johnson er Chief AI Officer, AI MVP, forsker og ekspert i kunstig intelligens. Foto: Dennis Morton for DM&T

Eller som Erik sagde det til årets topmøde: ”Sprogmodeller er i bund og grund auto complete på speed – de regner resultaterne ud baseret på mønstre og historik”. Derfor kan sprogmodeller også ende som moralske kustoder.

Han afkræftede dog også en fordom, der er væsentlig for vores brug af teknologien: Sprogmodeller kan ikke fortælle ting videre. Vi skal altså ikke frygte at putte noget ind i dem af dén grund. Der er dog fortsat behov for at være opmærksom på, hvad man putter ind i sprogmodellerne. En god tommelfingerregel er derfor, ifølge Erik: Er du ikke villig til at råbe det på gaden, skal du ikke putte det ind i Chat GPT. Derfor har vi også AI Act, som er en slags GDPR for AI.

Sådan får du fuld valuta af AI

Fra et helikopterperspektiv på AI som teknologi til deep learning og generativ AI, der som bekendt har revolutioneret teknologien inden for kunstig intelligens, gav Erik dernæst en grundlæggende indsigt i, hvordan det hænger sammen.

Et væsentligt element for at forstå, hvordan AI er bygget op er, at det er baseret på et kunstigt neuralt netværk. Her forklarede og demonstrerede Erik, hvordan dette netværk består af en række neuroner, der i sammenhæng kan blive ekstremt komplekst. Han understregede samtidig, at modsat hvad mange tror, er et neuralt netværk ikke en algoritme – det er en model. En algoritme gør nemlig altid, hvad den skal og kan ikke udvikle sig, men er baseret på input. Til sammenligning kræver det 10-100.000 eksempler, hvis et neuralt netværk skal lære at genkende, hvad der er et menneskeligt ansigt.

Efter et lynkursus i AI, stillede Erik deltagerne følgende spørgsmål: ”Oplever du problemer med ikke at få det, du ønsker dig, når du prompter? Det handler om priming. Du skal prime sprogmodellerne med kontekst, formål og værdier, hvis du vil have fuld valuta. Nu har I fået 80 procent af alt det, I behøver lære om prompt engineering”, lød den afsluttende bemærkning fra scenen.

Erik David Johnson på scenen topmøde
Foto: Dennis Morton for DM&T

AI influerer hele modens værdikæde

Fra sprogmodeller og neurale netværk til et mere praksisnært indblik i, hvordan branchen kan skabe værdi med AI, blev mikrofonen givet videre til grundlægger af SPOTT trends & business, Anja Bisgaard Gaede. I sit oplæg satte Anja fokus på, hvordan AI kan være med til at revolutionere det kreative arbejde, og leverede praktiske indsigter i, hvordan man som virksomhed kan navigere i krydsfeltet mellem trend forecasting, AI, forbrugeradfærd og bæredygtig tekstil- og materialeinnovation.

TM24 Anja Gaede på scenen
Anja Bisgaard Gaede er grundlægger og Creative Producer i SPOTT Trends & Business. Foto: Dennis Morton for DM&T

AI spiller nemlig også en væsentlig rolle i de kreative processer, hvor den kunstige intelligens udfordrer den gængse arbejdsmåde i design og marketing. For eksempel vil vi fremover se en øget digitalisering af design, materialer og kundedata, som er byggesten for at kunne dybde-digitalisere.

Ifølge Anja kan AI, på godt og ondt, medføre markante forandringer i forretningsmodellerne, idet vi i stigende grad ser, hvordan AI bliver en del af styresystemerne i flere og flere virksomheder. I den forbindelse gav hun deltagerne følgende råd med på vejen: Hav fokus på værdiskabelse frem for at tænke på AI-implementering som et IT-projekt. Stil spørgsmål til, hvad det er I vil løse og lad brugeren være i fokus. Brug AI som et co-intelligence værktøj ved at bruge jeres fagindsigter for derefter at forstærke det med AI.

Vejen til værdi med AI er brolagt med data

… Var en af Anjas opsummerende pointer til sit oplæg. Ifølge hende kommer kvantum-teknologi til at være det næste store tech-spring og smeltes sammen med generativ AI. Her gav hun blandt andet et eksempel på, hvordan en modedesigner fra New York i månedsvis har arbejdet på at lave et værktøj, der gennem AI kan bruges til at generere nye designs baseret på designerens DNA. Ved at fodre modellen med tusindvis af billeder fra designeres arkiv, er det håbet, at den med tiden vil lære essensen af hendes stil at kende. Målet er ikke, at AI skal erstatte designere, men derimod, at når den dag kommer, hvor hun ikke længere er her, at hendes team stadig vil kunne trække på hendes kreativitet, som om hun var der.

AI udvikler sig altså med lynets hast og med den hastighed vi ser i udviklingen af den nye teknologi, har vi formentlig kun snittet overfladen af de muligheder og risici den medfører. Vi ser derfor frem til at opdage, hvad fremtiden bringer og hvordan den kan skabe endnu mere værdi for virksomhederne i branchen.