Ro på - DM&T opfordrer medlemmerne til at have tålmodighed, når det kommer til udviklingen af Det Digitale Produktpas
Hos DM&T modtager vi et stadig stigende antal henvendelser fra medlemmer, der er i gang med at udvikle et digitalt produktpas (DPP), oftest på opfordring fra eksterne aktører, der står klar til at udvikle det for dem. Men hverken standarderne for de tekniske specifikationer, DPP skal bygge på, eller oplysningskravene, som skal fremgå af produktpasset, er på plads endnu. DM&T anbefaler, at din virksomhed har dette in mente, når du taler med potentielle leverandører af DPP-løsninger.
Krav i forordningen
I juli måned trådte Ecodesign Forordningen (ESPR) formelt i kraft med direkte retsvirkning i alle EU’s medlemslande. Forordningen fastlægger rammerne for fastsættelse af krav til miljøvenligt design på stort set alle typer af produkter. Kravene vil være obligatoriske, og produkterne SKAL leve op til disse, for at blive solgt på det europæiske marked.
Der vil både være krav til produkternes holdbarhed; mulighed for vedligeholdelse og reparation; begrænsninger i forhold til, hvilke kemikalier og stoffer, der må indgå i produkter, der hindrer produkters og materialers cirkularitet; indhold af genanvendte materialer, samt muligheden for at adskille og genanvende materialer; produkters miljøpåvirkning i hele livscyklussen, herunder deres klima- og miljøaftryk m.fl.
Udover ovenstående performancekrav stiller forordningen også krav til gennemsigtighed og sporbarhed gennem oplysningskrav. Oplysningskravene vil være i henhold til ovenstående performancekrav, og skal formidles gennem Det Digitale Produktpas (DPP).
Ligeledes indeholder forordningen forbud mod destruktionen af usolgte produkter og krav til offentlige grønne indkøb.
Tekstiler blandt den første gruppe, der bliver omfattet
Kommissionen skal senest ni måneder efter ikrafttrædelsen (marts 2025) offentliggøre et arbejdsprogram, der bestemmer den prioriterede rækkefølge for den trinvise implementering, hvorved produkter vil blive underlagt forordningen. Vi ved, at tekstiler hører til den første gruppe, der bliver omfattet.
For hver produktgruppe vil der blive udviklet en såkaldt delegeret retsakt, som i korte træk omsætter kravene i Ecodesign Forordningen (rammen) til, hvad det betyder for den specifikke produktgruppe - I vores tilfælde tekstiler. Kravene til produktgruppen træder (som udgangspunkt) først i kraft 18 måneder efter, at den delegerede retsakt er blevet publiceret i EU-Tidende (+20 dage).
Det Digitale Produktpas - kort forklaret
DPP er altså det system, hvormed oplysningskravene kan tilgås og formidles. Der bliver udviklet individuelle standarder, tekniske specifikationer og en delegeret retsakt specifikt for DPP i forbindelse med tekstiler.
DPP bliver ofte misforstået ved kun at dække over forbrugerrettede oplysningskrav. Det er imidlertid ikke korrekt. De forbrugerettede oplysningskrav udgør kun en lille del af det samlede DPP.
DPP handler om at sikre gennemsigtighed og sporbarhed, og at oplysninger (efter need-to-know-princippet) kan tilgås gennem hele værdikæden, i denne forbindelse svarende til hele produktets livscyklus. DPP er myndighedernes redskab til at kontrollere, at virksomhederne er compliant med forordningen.
Vigtigt at vælge den rette udbyder
Der er ingen tvivl om, at DPP-løsninger bliver et attraktivt marked, og derfor ser vi også flere og flere udbydere, der tilbyder DPP-løsninger.
Vi har således kendskab til mange dygtige udbydere, som er meget tæt på det udviklings- og standardiseringsarbejde, der udspringer fra EU-Kommissionen, ligesom, at flere IT-udbydere forbereder deres systemer til at kunne håndtere DPP. Men vi ser desværre også udbydere på markedet, som ikke nødvendigvis har forstået det fulde omfang af DPP, eller den kontekst det skal ses i.
Selvom det derfor kan være en god idé at indgå i dialog med potentielle leverandører allerede nu, er det samtidig vigtigt at understrege, at der ikke er nogen grund til at beslutte sig for en løsning med det samme.
Har du spørgsmål til DPP-løsninger eller brug for rådgivning, opfordrer vi til at kontakte vores rådgiver på dette område, Jakob Simmelkjær (LINK).
DM&T opfordrer medlemmer til at udvise tålmodighed
Vi ved, at vores medlemsvirksomheder kigger ind i omfattende investeringer for at kunne imødekomme kommende lovgivninger inden for bæredygtighedsområdet. Derfor er det vigtigt, at investeringer i dette bliver foretaget i den rigtige rækkefølge.
Kommissionen arbejder for nuværende ud fra en tidslinje, der tager udgangspunkt i, at DPP systemstandarder og den delegerede retsakt for DPP i tekstiler er klar i Q1 2026, og træder i kraft 18 måneder efter, hvormed virksomhederne skal efterleve kravet til DPP i Q3 2027.
Af samme årsag opfordrer vi vores medlemmer til at udvise tålmodighed, når det kommer til valg af DPP-løsninger, indtil vi kender de specifikke systemkrav til DPP, da det modsatte potentielt kan resultere i fejlinvestering (over- eller underinvesteret) i DPP-løsninger, fordi udbydernes løsning ikke kan tilpasses de kommende krav, som vi af gode grunde ikke kender endnu.
Dette kan I forberede jer på allerede nu
Mens vi opfordrer til at udvise tålmodighed lidt endnu, når det kommer til de isolerede DPP-løsninger (front-end), er det derimod en god idé at forberede jeres IT-systemer (back-end), til at kunne håndtere de mange nye lovgivningskrav. Her handler det mest af alt om at gøre dem klar til at håndtere de store mængder af data.
Det vigtigste I kan gøre, er derfor at indgå en dialog med jeres eksisterende IT-udbydere, for at få et overblik over, hvorvidt de arbejder hen mod at blive DPP-compliant. Der findes også en række IT-systemudbydere, og udbydere med speciale i sporbarhed og DPP, som I roligt kan indgå i et samarbejde med. Vi henstiller blot til ikke at drage forhastede beslutninger, men derimod at undersøge potentielle samarbejdspartnere grundigt.
Har du spørgsmål eller brug for råd og vejledning om DPP, opfordrer vi til at kontakte vores rådgivere på området Jakob Simmelkjær og Michelle van Velthoven Utzon-Frank, som står klar til at bidrage med deres respektive kompetencer.
Tilmeld dig vores webinar om DPP
Sammen med Erhvervsstyrelsen afholder vi et webinar om status på udviklingen af Det Digitale Produktpas. Webinaret afholdes den 4. oktober og du kan tilmelde dig her.