Rekordmange konkurser i 2023 understreger vigtigheden af de rette forholdsregler
2023 satte en kedelig rekord med mere end 3000 konkurser; det højeste antal konkurser i 13 år. Udfordringerne er der stadig, og 2024 bliver også et svært år. Vi giver dig her et overblik over, hvilke forholdsregler du kan tage.
2023 blev et år med rekordmange konkurser i Danmark. Da Danmarks Statistik gjorde året op, var totalen af konkurser 3.078, vel at mærke hvis vi taler om virksomheder med mere end en ansat og en omsætning på mindst 1 mio. kroner. En række faktorer har spillet ind, men særligt efterveerne efter corona, med tilbagebetaling af coronalån som den helt store synder, har sat sine spor i Dansk Erhvervsliv. Læg dertil et øget pres på omkostningerne, høje renter og generel tilbageholdenhed i forbruget, og du får et vanskeligt miljø at navigere i.
Det er især byggeriet, der er hårdt ramt, og zoomer vi ind på engroshandel med beklædning er niveauet faktisk det samme som året forinden, hvilket også gør sig gældende i detailhandlen med tøj.
Flere eksperter peger på, at konkurserne vil fortsætte ind i 2024, og derfor bør man som virksomhed tage sine forholdsregler, så man er bedst muligt stillet, hvis en kunde går konkurs.
Nedenfor oplister vores advokater en række forholdsregler, du kan tage. Og husk, at du som medlem af DM&T altid kan række ud og få rådgivning i øjenhøjde, hvis din kunde går konkurs.
Hvis kunden går konkurs
Hvis uheldet er ude og kunden går konkurs, vil man normalt blive kontaktet af kurator umiddelbart efter konkursdekretets afsigelse. Det forudsætter dog, at man optræder på den konkursramte virksomheds liste over kreditorer.
Kurator vil herefter anmode om, at kreditorerne anmelder deres krav i konkursboet, hvilket man bør gøre hurtigst muligt. Hvis man har separatist rettigheder (som fx pant, ejendomsforbehold eller anden sikkerhed), så er det vigtigt, at man straks gør tydeligt opmærksom på dette overfor kurator.
Oftest vil man blot have et simpelt krav i konkursboet, og når det er anmeldt til kurator, er der desværre ikke andet at gøre end at vente på, at konkursboet gøres op, hvorefter det afgøres, om der bliver dividende til de simple kreditorer. Det er desværre sjældent tilfældet, da fx lønmodtagerkrav og alle de pantesikrede krav dækkes først.
Byd på konkursboet
Hvis man ønsker at byde på aktiverne i konkursboet, skal man straks kontakte kurator. Salgsprocessen i konkursboer går ofte meget hurtigt – indenfor få dage – så det anbefales at ringe til kurator med det samme, hvis man har interesse i at købe nogle af konkursboets aktiver.
Minimer tabet
Når først konkursdekretet er afsagt, er skaden sket. Derefter mister virksomheden al råderet over aktiverne, og det er kurator, som sørger for fordeling af konkursboets aktiver til kreditorerne i henhold til den rangorden, som konkursloven foreskriver.
Husk derfor rettidig omhu. Det kan fx være en ide med flere delleveringer, så der ikke står en masse varer på den konkursramte virksomheds lager. Det kan godt være, at det koster lidt mere i fragt, men det kan være godt givet ud ikke at sende varer afsted, inden virksomheden har brug for dem.
Det kan være en ide med kreditforsikring af kunden. Nødlidende kunder kan dog ofte ikke kreditforsikres, men det bør netop også være et vink med vognstang om, at man bør tænke sig om en ekstra gang, hvis kunden ikke kan kreditforsikres.
Ejendomsforbehold giver sjældent den beskyttelse, man tror. For det første er det vigtigt at være opmærksom på, at man ikke kan tage ejendomsforbehold i varer, som er beregnet til videresalg. Hvis varerne ikke er beregnet til videresalg, men fx skal bruges af virksomheden selv, kan man godt aftale et ejendomsforbehold, forudsat at man opfylder betingelserne, herunder bl.a. at det er skriftligt aftalt inden levering, og at varerne nemt kan identificeres.
Konsignation er også meget udbredt i branchen, og kan i visse tilfælde give én ret til at hente varerne i tilfælde af kundens konkurs. Det kræver dog igen en udtrykkelig aftale om konsignation, og at der er ført løbende kontrol med varelagerets tilstedeværelse.
Forudbetalt er den mest sikre metode til at undgå tab – det kan dog også være den sværeste betingelse at få kunden til at acceptere. Der behøves dog ikke være tale om 100 % forudbetaling, alt derimellem er også egnet til at nedbringe risikoen for tab ved konkurs. Det kræver blot en aftale med kunden.
Husk risikoen for omstødelse
Ofte løber rygterne, inden konkursdekretet bliver afsagt. Det kan være fristende at hente sine varer retur, eller presse på for at modtage betaling. Man skal dog være opmærksom på, at hvis en kreditor bliver forfordelt frem for andre kreditorer – fx ved at hente sine varer retur, eller ved at modtage betaling før forfaldstidspunktet, kan det være omstødeligt, hvilket betyder, at kurator kan kræve pengene tilbagebetalt til konkursboet.
DM&T kan hjælpe dig
Som medlem af DM&T er du altid velkommen til at kontakte os for råd og vejledning om, hvordan du skal forholde dig, hvis en kunde går konkurs.