Nyhedsmail uden samtykke koster virksomhed dyrt

De fleste ved efterhånden, at hvis man vil sende nyhedsmails ud, så kræver det et samtykke fra modtageren. Det gælder både B2C og B2B nyhedsmails. Blot én mail uden samtykke, kostede for nyligt en virksomhed 20.000 kr. i bøde.

Header artikel rød
AfCamilla Christensen - cc@dmogt.dk - 16 jan. 24

Samtykke til nyhedsmails er et uundgåeligt faktum, som virksomheder skal have styr på. Ønsker man at sende elektronisk markedsføring til nogen, kræver det modtagerens samtykke.

Markedsføringslovens § 10 bruger ordet ”nogen” om modtageren, og det betyder, at reglen gælder for både forbrugere og for erhvervsdrivende. Du må altså heller ikke sende nyhedsmails til dine B2B kunder, uden at have indhentet deres samtykke hertil.

Krav til samtykke

Et gyldigt samtykke skal være frivilligt, utvetydigt, informeret og en specifik viljetilkendegivelse, forstået på den måde, at det skal være klart, hvad man specifikt giver samtykke til.

Derudover skal man altid oplyse om muligheden for at kunne trække samtykke tilbage.

Én mail uden samtykke kostede dyrt

I 2022 blev Markedsføringslovens regler strammet, da bødeniveauet for overtrædelse af spamreglen blev skærpet væsentligt.

I en ny afgørelse har Forbrugerombudsmanden taget den nye bødemodel i brug og har tildelt en virksomhed en bøde på 20.000 kr. for udsendelse af én enkelt nyhedsmail uden samtykke.

Det fremgår af afgørelsen, at en virksomhed automatisk udsendte nyhedsmails til kunder, efter at de havde foretaget et køb på virksomhedens hjemmeside.

En forbruger klagede til Forbrugerombudsmanden herover. Virksomheden ønskede ikke at oplyse, hvor mange mails, der var blevet udsendt, og Forbrugerombudsmanden valgte derfor at afslutte sagen ved at tildele en administrativ bøde på 20.000 kr., som virksomheden vedtog. Der blev dermed kun betalt for udsendelse af den ene mail, som forbrugeren havde klaget over. Det må dog ikke forventes at være tilfældet fremover, at Forbrugerombudsmanden afslutter sager på den måde..

Du kan læse hele afgørelsen her: Interflora betaler bøde på 20.000 kroner for spam (forbrugerombudsmanden.dk)

Bødemodellen

Markedsføringslovens § 10 er på ingen måde en ny regel – spamforbuddet har eksisteret i rigtig mange år, og vi anbefaler at læse Forbrugerombudsmanden vejledning herom, som findes her: Spamforbuddet Vejledning 2021 (forbrugerombudsmanden.dk)

På Forbrugerombudsmandens hjemmeside findes også en fin Q&A, som giver nyttig viden:

Uanmodede elektroniske henvendelser: ”Spam” (forbrugerombudsmanden.dk)

Hvis man overtræder reglerne, kan det koste dyrt. Her kan du se nærmere på, hvad en overtrædelse kan betyde i kroner.

  • 1-30 henvendelser takseres til 20.000 kr. pr. forhold

  • 31-50 henvendelser takseres til 30.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 31

  • 51-100 henvendelser takseres til 50.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 51

  • Mere end 100 henvendelser takseres til 50.000 kr. + 200 kr. pr. henvendelse fra henvendelse nr. 101

  • Ved andengangstilfælde forhøjes bødetaksterne med 20 pct

Hvis du har spørgsmål til Markedsføringslovens spamregler, er du altid velkommen til at kontakte DM&T.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen portræt
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384