Kan man håndhæve et annulleringsgebyr?

Når man har sendt en ordrebekræftelse, er der indgået en bindende aftale… Eller er der nu også det? Forbrugerne har en lovbestemt fortrydelsesret, men hvordan forholder det sig egentlig med B2B-kunderne? I denne artikel sætter vi fokus på annulleringsgebyr.

Annulleringsgebyr 1300x650px
AfCamilla Christensen - cc@dmogt.dk - 13 aug. 24

Det juridiske udgangspunkt er simpelt. Når sælger og køber i B2B-forhold har indgået en bindende aftale, kan den ikke annulleres. Som en service tillader mange virksomheder dog, at deres B2B-kunder kan ændre i ordren i en kortere periode, og der er også mange, som tillader køber at ”fortryde” et køb mod samtidig betaling af et såkaldt ”annulleringsgebyr”. Det er ikke et gebyr, som er lovfæstet, men derimod et gebyr, som nærmere er blevet en slags sædvane i branchen.

Der er dog visse krav, der skal være opfyldt for, at man kan håndhæve et annulleringsgebyr.

Annulleringsgebyr skal være aftalt

Vigtigst af alt kræves det, at annulleringsgebyret er aftalt med køber. I modsætning til forbrugernes lovbestemte fortrydelsesret, kan en B2B-kunde kun annullere et køb, hvis det er aftalt med sælger, og ofte vil det forholde sig således, at sælger kun vil acceptere en annullering mod samtidig betaling af et annulleringsgebyr. Det kan aftales på flere forskellige måder, men den mest almindelige metode er, at annulleringsgebyret fremgår af sælgers salgs– og leveringsbetingelser som køber har accepteret.

Vil du vide mere?

Bliv medlem af DM&T i dag og få adgang til denne og mange andre artikler, ekspertrådgivning og meget mere.

Bliv medlem Log ind

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen portræt
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384