Greenwashing: DM&T opfordrer medlemmer til at benytte alle tilbud
Copenhagen Fashion Week og syv danske modevirksomheder er netop blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden for greenwashing. DM&T afventer Forbrugerombudsmandens reaktion, men opfordrer medlemmerne til at benytte eksisterende vejledninger, deltage i webinarer og søge råd og vejledning, hvis man er i tvivl om reglerne.

Copenhagen Fashion Week og syv brands er blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden for greenwashing. Der er på nuværende tidspunkt kun tale om en anmeldelse, som Forbrugerombudsmanden nu skal forholde sig til.
Bag anmeldelsen står Forbrugerrådet Tænk og Tanja Gotthardsen, som driver konsulentvirksomheden Continual. De stod også bag en anmeldelse af Zalando i 2021, som førte til at Zalando i 2024 forpligtede sig til at fjerne vildledende bæredygtighedsikoner og bæredygtighedsudsagn på sin hjemmeside.
Den nye anmeldelse, som blev offentliggjort 5. marts 2025, har fokus på Copenhagen Fashion Weeks sustainability requirements, mens de syv brands anmeldes for at benytte ”generelle etiske og miljømæssige påstande som ’sustainable’, ’responsible’ eller ’eco-friendly’, der kan forekomme vildledende,” som der står i anmeldelsen.
DM&T følger sagen tæt og afventer, hvad Forbrugerombudsmanden siger. Forbrugerombudsmanden har tidligere fortalt, at man har et særligt skærpet fokus på mode- og tekstilbranchen.
Det og den aktuelle anmeldelse er med til at understrege, at det er blevet stadigt vanskeligere at kommunikere om forhold, der knytter sig til ESG og bæredygtighed, og at man som virksomhed skal være dette meget bevidst.
Derfor er det vigtigt, at man som medlem gør brug af de mange tilbud, DM&T har på området, hvis man er det mindste i tvivl om Forbrugerombudsmandens retningslinjer og reglerne på området.
Det er afgørende, at man forholder sig til Forbrugerombudsmandens retningslinjer, og DM&T opfordrer medlemmerne til at gøre brug af vores eksisterende vejledninger og til at deltage i det kommende webinar. Derudover skal man naturligvis ikke tøve med at kontakte vores rådgivere med spørgsmål.
DM&T afholder et webinar den 21. marts, hvor vi sætter fokus på reglerne for miljømarkedsføring og Forbrugerombudsmandens vejledning. Du kan læse mere og tilmelde dig webinaret her.
Vil du vide mere om greenwashing og Forbrugerombudsmandens retningslinjer, har vi samlet en masse materiale om emnet. Det er også her, du kan downloade vores vejledninger om emnet.
6 gode råd til markedsføring og bæredygtighed
DM&T har udviklet 6 gode råd til markedsføring og bæredygtighed, som altid bør følges:
Skriv kun noget, du ved er rigtigt, og som du kan dokumentere. Dokumentation skal bero på data.
Sørg for, at dokumentationen er verificérbar, og gerne fra en uvildig og anerkendt kilde.
Undgå generelle, abstrakte og upræcise udsagn. Vær konkret, neutral og præcis.
Sørg for, at udsagnet ikke giver anledning til en masse spørgsmål, men modsat giver svar og klarhed.
Undlad at lade ordet bæredygtig/bæredygtighed stå alene.
Lad vær med at udvikle egne bæredygtighedsmærker, som ikke er en del af en anerkendt ordning.