Fraflytning af erhvervslejemål kan medføre betydelige omkostninger til istandsættelse

Opsiger man et erhvervslejemål og fraflytter lokalerne, kan der opstå spørgsmål om, hvilken stand lejemålet skal afleveres i og størrelsen af udlejers krav på istandsættelse. Det kan ende med at blive dyrt, og DM&T’s samarbejdspartner DAHL sætter derfor emnet under lup i denne artikel.

Header artikel grøn
15 nov. 23

Artiklen er udarbejdet af DM&T’s samarbejdspartner DAHL

Din virksomhed har besluttet at opsige et erhvervslejemål og fraflytte lokalerne. Men hvordan er det nu lige med standen, man afleverer lejemålet i, og størrelsen på udlejers krav på istandsættelse?

Erhvervslejemål skal afleveres i aftalt stand - og der er høj grad af aftalefrihed

Fraflytning af lejemål er berømt og berygtet for at skabe uenighed mellem udlejer og lejer. Udgangspunktet for en lejers forpligtelser ved fraflytning fremgår af erhvervslejekontrakten, herunder:

  • Lejemålets stand ved indflytning

  • Hvorledes lejemålet skal afleveres ved fraflytning

For erhvervslejemål gælder der en høj grad af aftalefrihed, hvilket bevirker, at det godt kan aftales, at et lejemål skal afleveres i bedre stand end ved indflytningen. Man kan således gyldigt aftale – i hvert fald for lejeaftaler indgået efter 1. januar 2000 - at lejer ”modtager en ruin og afleverer et palads”. Det er derfor vigtigt, at du som lejer er opmærksom på klausuler i erhvervslejekontrakten om lejemålets stand ved fraflytning inden aftaleindgåelsen.

Vær opmærksom på formkravene

Lejelovgivningen indeholder en lang række væsentlige formkrav, herunder i forbindelse med en lejers fraflytning af lejemålet. I erhvervslejeforhold skal udlejer som udgangspunkt fremsætte sit krav mod din virksomhed/lejer vedrørende lejemålets stand ved fraflytning senest 4 uger efter, at lejemålet er fraflyttet. Der kan dog gyldigt aftales en kortere eller længere reklamationsfrist i erhvervslejekontrakten.

Den yderste konsekvens af din udlejers manglende overholdelse af reklamations- fristen kan være, at din udlejer ikke kan gøre noget krav gældende om istandsættelse af lejemålet overfor din virksomhed.

Selvom din udlejer har overholdt reklamationsfristen, sker det dog ofte, at der kan forhandles en mindelig løsning på plads med udlejeren om omfanget af istandsættelseskravet, hvilket kan få stor betydning for din virksomheds økonomi.

Gratis rådgivning

Hos DAHL har vi et team af specialister in- den for det lejeretlige område med mange års erfaring. Vi er altid opmærksomme på de mange praktiske og kommercielle interesser, der er forbundet med en fraflytning. Vi inddrager derfor altid disse hensyn i vores vurderinger og anbefalinger, idet vores specialisters primære fokus altid vil være at finde den bedste løsning for vores kunder.

Vi tilbyder alle medlemmer af DM&T en gratis telefonsamtale på ca. 15 minutter, hvis du får brug for et godt råd i forbindelse med din virksomheds fraflytning af et lejemål.

Vil du vide mere? Kontakt:

jesper høj josefsen

Jesper Høj Josefsen

Advokat/Associeret partner

61 91 51 02

jhj@dahllaw.dk

mikkel fisker

Mikkel Fisker

Advokat (H)/Associeret partner

T: 26 31 75 33

E: mfi@dahllaw.dk