Forbrugerombudsmanden skærper forbuddet mod tagging i konkurrencer

Som noget nyt indskærper Forbrugerombudsmanden nu, at forbuddet også gælder krav om at ”fortælle” sine venner om konkurrencen i kommentarfeltet, selv om der ikke direkte bliver bedt om at ”tagge”.

Markedsføringsloven konkurrencer 1300x650px kopier
AfCathrine Cecilie Bonnor - cb@dmogt.dk - 26 aug. 24
Forbud mod at sende uanmodet markedsføring på sociale medier indskærpes yderligere

Forbrugerombudsmanden har netop politianmeldt en virksomhed for at kræve, at deltagere i virksomhedens konkurrencer på sociale medier skulle ”tagge” deres venner i kommentarfeltet. Det er som bekendt i strid med spamforbuddet. Som noget nyt indskærper Forbrugerombudsmanden nu, at forbuddet også gælder krav om at ”fortælle” sine venner om konkurrencen i kommentarfeltet, selv om der ikke direkte bliver bedt om at ”tagge”.

”Spamreglen” i markedsføringsloven er som bekendt et forbud mod at sende uanmodet markedsføring – både B2B og B2C – via mails, sms eller nogen anden form for elektronisk post. Det forbud gælder også på sociale medier.

Forbrugerombudsmanden udtaler:

”Virksomheder må ikke markedsføre sig via mails, sms’er og anden elektronisk post, medmindre de har modtagerens samtykke. Når brugere af sociale medier tagges i kommentarfelter, så får de en notifikation herom, og det er elektronisk post, som kræver samtykke.”

I den pågældende sag havde en virksomhed, i forbindelse med tre forskellige konkurrencer på TikTok og Instagram, bl.a. krævet følgende handlinger for at deltage:

  • Krav om at tagge to venner i kommentarfeltet.

  • Krav om at fortælle 2 venner om konkurrencen i kommentarfeltet.

  • Krav om at fortælle 4 venner om konkurrencen i kommentarfeltet.

Det er Forbrugerombudsmandens holdning, at deltagerkrav, som er formuleret på den måde, sandsynligvis i praksis vil medføre, at deltageren tagger andre brugere i kommentarfeltet, også selvom man ikke direkte har bedt deltageren om at ”tagge”.

Virksomheden ender med ansvaret

Det bør derfor være tydeligt for virksomheden, at deltagerne sandsynligvis tagger deres venner i kommentarfeltet og dermed deler markedsføring i strid med spamforbuddet. Konsekvensen bliver, at virksomheden ender med ansvaret.

Hvis man ønsker at bruge formuleringer som ”fortæl det til dine venner”, siger Forbrugerombudsmanden nu, at man i den forbindelse skal gøre det klart for deltagerne, at de ikke må tagge nogen.

Overtrædelse af spamforbuddet kan medføre store bøder efter markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse kan læses her: Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomhed for spam ved krav om tagging i konkurrencer

Kontakt DM&T, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp i forbindelse med reglerne for afholdelse af konkurrencer.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Camilla Christensen
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310

Rikke Mynster Johansen portræt
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384