Fokus på brug af influencere – hvilke regler gælder?
REKLAME – sådan skal alle kommercielle opslag markeres. Influencermarketing er kommet for at blive og betragtes af mange som markedsføringens rockstjerner. Men et enkelt opslag kan koste jer dyrt, hvis reglerne om skjult reklame ikke overholdes. DM&T hjælper dig med at forstå reglerne og står til rådighed med vejledning på området.
Hvad er influencermarketing?
Influencermarketing er en reklameform, som bygger på influencernes troværdighed overfor deres følgerskare, som gør influencerne i stand til at påvirke følgernes købsbeslutninger og økonomiske adfærd. Det er med andre ord et effektivt markedsføringsgreb, som giver virksomheder lejlighed til at promovere deres produkter på en mere autentisk og personlig måde end traditionelle trykte reklamer.
Hvilke regler gælder?
Markedsføringslovens regler gælder for alle former for markedsføring – inkl. influencermarketing. Det betyder, at det skal være tydeligt for modtageren, at der er tale om reklame, og at promoveringen ikke må være vildledende.
Særligt reglerne om skjult reklame er vigtige at sætte sig ind i. Det betyder helt konkret, at alle opslag skal markeres med tydelig angivelse af ”reklame” eller ”annonce”. Det er kun disse to betegnelser, som Forbrugerombudsmanden accepterer. Så glem alt om ”spons” og ”ad” – det er ikke lovlig reklamemarkering.
Dog har Forbrugerombudsmanden accepteret, at såfremt influenceren primært henvender sig til et internationalt publikum, så kan angivelserne ”advertisement” eller ”commercial promotion” anvendes. Forbrugerombudsmanden har ikke givet grønt lys for brugen af knappen ”betalt partnerskab” som mange influencere bruger.
Skal man have en kontrakt med en influencer?
Det er ikke påkrævet, at man har en kontrakt, men som altid anbefales det at have noget på skrift, da det er virksomhedens eneste mulighed for at dokumentere, hvilke vilkår der er aftalt.
Kontrakten skal selvfølgelig først og fremmest indeholde en opridsning af de kommercielle ydelser som influencere skal levere, men fra et juridisk perspektiv er det vigtigt, at kontrakten indeholder en passus om, at influenceren skal sørge for at lave korrekt reklamemarkering på alle opslag, da det er lovpligtigt.
DM&T har en skabelon, der tager højde for ovenstående, og den er gratis at benytte for DM&T’s medlemmer. Du finder den på vores juridiske medlemsportal.
Forbrugerombudsmanden er klar med bøder
Forbrugerombudsmanden holder øje med reklamemarkering på de sociale medier, og gennem 2022-2024 har der været en massiv oplysningskampagne overfor både virksomheder og influencere om vigtigheden af at overholde reglerne. Det betyder også, at man på nuværende tidspunkt i oktober 2024 kan forvente, at Forbrugerombudsmanden skrider til bødeforlæg, hvis reglerne ikke overholdes. Dette er netop set i en række sager, som du kan finde omtale af her: Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter
Hvis man oplever, at en influencer ikke overholder kravene om korrekt reklamemarkering er det vigtigt, at virksomheden påtaler dette overfor influenceren. Såfremt der ikke straks rettes op herpå, anbefales det, at virksomheden afbryder samarbejdet med den pågældende influencer, for at minimere risikoen for bøde for skjult reklame. Det er nemlig både influenceren og virksomheden, der risikerer en bøde.
DM&T er klar med råd og vejledning, så tøv ikke med at kontakte os.