DM&T og en lang række organisationer kræver ens spilleregler for online markedspladser

Det skal være slut med smuthuller i lovgivningen, der gør, at online markedspladser fra lande udenfor EU ikke skal leve op til de samme krav som virksomheder i EU. Derfor foreslår en række danske og europæiske organisationer i en fælles udmelding, at der indføres skærpede regler, og at tilsynet med markedspladserne styrkes. DM&T er blandt underskriverne.

Thomas Klausen portræt 1300 x 650
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 18 sep. 24

Tusindvis af pakker fra onlineplatforme udenfor EU krydser hver dag Danmarks grænser. Desværre indeholder de alt for ofte produkter, der ikke lever op til EU-kravene om bl.a. produktsikkerhed, intellektuelle rettigheder eller kemi.

Det skaber desværre både en unfair konkurrencesituation for de europæiske virksomheder og stiller forbrugerne langt dårligere. Derfor har en række danske og europæiske NGO’er og virksomheder nu sendt et åbent brev med en fælles erklæring om lige vilkår for onlinemarkedspladser og effektiv håndhævelse af lovgivningen.

Blandt underskriverne finder man DM&T. Her har platforme fra lande udenfor EU længe givet anledning til bekymring, og derfor var adm. direktør Thomas Klausen heller ikke i tvivl om, at DM&T skulle være blandt underskriverne.

”Hver gang, man opgør danskernes mest benyttede webshops, rykker Temu og Shein op på listen. Det er bekymrende; ikke fordi vi har noget imod konkurrence, men fordi der er tale om en skæv konkurrence, hvor danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder skal leve op til helt andre krav end disse platforme. Det kan branchen ikke være tjent med, men jeg er også dybt bekymret for de danske forbrugere, fordi der allerede har været alt for mange tilfælde, hvor produkterne fra disse platforme ikke har levet op til sikkerhedskrav og toleranceværdier for farlig kemi,” siger han.

Vil stille markedspladserne til ansvar

DM&T og de andre underskrivere håber at gøre det nye Europa-Parlament og Kommissionen opmærksom på, at det stigende antal produkter, der ikke overholder europæiske krav og regler, bl.a. er med til at underminere EU’s Green Deal, fordi markedspladserne ikke stilles til ansvar i tilstrækkelig grad, og fordi eksisterende EU-krav ikke håndhæves i tilstrækkelig grad.

Selvom der allerede er lovgivning, der i nogen grad regulerer platformene, er der blandt alle underskriverne en stor bekymring for, om det er nok. En af de helt store udfordringer er nemlig, at onlinemarkedspladserne under de nuværende rammer ikke har noget ansvar for proaktivt at kontrollere, at produkter og emballage overholder gældende lovgivning. Et sådant ansvar påhviler kun økonomiske aktører, og markedspladserne anses ikke som sådan.

Det tager hverken Digital Services Act (DSA), produktsikkerhedslovgivningen eller Green Deal højde for, og dermed har markedspladserne mulighed for at glide gennem smuthullet og undgå at tage ansvar.

Derfor foreslår alle underskriverne, at der bliver lukket for smuthullerne ved at indføre lovkrav om, at der altid skal være en økonomisk aktør (importør) i EU, der er ansvarlig for, at alle produkter og al emballage, der sælges i EU, overholder kravene indenfor gældende lovgivning.

Samtidig opfordrer man til, at onlinemarkedspladser anerkendes som erhvervsdrivende, og at de anses for at bringe produkter i omsætning. Dette bør ifølge underskriverne ske ved, at man enten indfører en omnibusregulering, der ændrer al relevant lovgivning, så onlinemarkedspladserne anerkendes som økonomiske aktørereller ved at ændre afsnit 4 i DSA’en, så onlinemarkedspladsernes due diligence-forpligtelser sidestilles med importørernes ansvar for at sikre, at produkterne overholder EU-lovgivningen.

Thomas Klausen og DM&T håber, at dette fælles opråb kan åbne for hurtigere handling fra EU’s side.

”Problemet er reelt, og sammen med en række andre aktører er vi nervøse for, om EU er i stand til at reagere hurtigt nok indenfor de eksisterende rammer. Generelt er vi fortalere for, at man ikke indfører ny lovgivning i tide og utide, men samtidig skal der heller ikke være smuthuller, der gør det muligt for markedspladserne at undgå at leve op til de krav, vores danske virksomheder skal overholde,” siger Thomas Klausen.

Særligt med tanke på den omfattende regulering, mode- og tekstilbranchen står overfor de kommende år, er det afgørende at handle nu.

”Vi er glade for, at der kommer regulering, som kommer til at spille en afgørende rolle i den grønne omstilling af branchen. Men vi kan ikke stiltiende se til, at den europæiske branche skal leve op til flere og flere krav, hvis der ikke stilles de samme krav til markedspladser fra ikke-europæiske lande. Det er den skævvridning, vi håber, at Parlamentet og Kommissionen vil gøre en ende på, og det skal gerne være tidligt i den nye mandatperiode,” afslutter Thomas Klausen.

Blandt de andre underskrivere finder man bl.a. Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, Svensk Handel, TEKO, Virke og EURATEX.

Download og læs den fælles udmelding

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Thomas Klausen foto
Thomas Klausen

Adm. direktør

97117233

tk@dmogt.dk

thklausen

Cecilie Friis portræt
Cecilie Friis

Chefkonsulent, Public Affairs

30317466

cf@dmogt.dk

cecilie-friis