Forbrugerombudsmanden fastslår: Der er forskel på genbrugsplast og genanvendt plast

Forbrugerombudsmanden har indskærpet markedsføringslovens vildledningsforbud overfor Aqua d’Or, som har markedsført flasker som genbrugte, selvom de reelt var lavet af genanvendt plast. Samme problematik kan ramme andre brancher og understreger behov for dokumentation og tydelighed.

grøn - bøjler
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 18 mar. 24

Aqua d’Or Mineral Water A/S har i en periode markedsført drikkevand på flaske med miljøudsagn om, at emballagen bestod af genbrugsplast, mens der var tale om genanvendt plast. Det er sket på både flaskerne og virksomhedens hjemmeside.

Den går ikke, konstaterer Forbrugerombudsmanden, der vurderer, at der er tale om vildledende markedsføring, fordi påstanden giver forbrugeren indtryk af, at flaskerne er skyllet eller rengjort for derefter at blive genbrugt. Der er dog tale om flasker af genanvendt plast. Det vil sige plast, der er omsmeltet og anvendt i produktion. Markedsføringen var derfor egnet til at give forbrugerne et vildledende indtryk af flaskernes miljøbelastning, da flasker lavet af genanvendt plastik har en højere miljøbelastning end flasker lavet af genbrugt plastik.

Derudover vurderer Forbrugerombudsmanden, at flere andre miljøudsagn på hjemmesiden var vildledende, herunder brugen af udsagnet ”Genbrugsplast reducerer CO2-udledningen med op til 35% sammenlignet med ny plast. […]”, da det ikke var relevant at sammenligne virksomhedens flasker med nye plastikflasker, eftersom en stor del af de plastikflasker, der findes på markedet, indgår i retursystemet, og ikke er lavet af 100% ny plastik.

Det er i strid med markedsføringsloven, og Forbrugerombudsmanden har indskærpet vildledningsforbuddet i markedsføringsloven over for Aqua d'Or.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen siger:

”Som forbruger skal man kunne stole på, at det er rigtigt, når en virksomhed markedsfører produkter med udsagn om, at produkterne er lavet af genbrugt/genbrugsplast. Da miljøbelastningen er højere ved genanvendelse af plastik end ved genbrug af plastik, kan forbrugerne få et forkert indtryk af produkternes miljøbelastning. Dette gælder også emballage til produkter.”

Ifølge markedsføringslovens § 5 må markedsføring ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde kunne vildlede forbrugerne.

Stigende fokus på greenwashing

Samme paragraf var en uge tidligere i spil i den meget omtalte sag om Danish Crowns brug af klimapåstande. En sag der efter længere proces var havnet i Landsretten, hvor sagen blev afgjort 1. marts. Her vurderede Landsretten, at Danish Crown havde overtrådt markedsføringslovens § 5 ved at benytte betegnelsen ”Klimakontrolleret gris”, som var Danish Crowns private mærkningsordning.

Landsretten vurderede bl.a., at der må stilles større krav til dokumentationen for et fritstående udsagn om et miljøforhold som det foreliggende, når der ikke foreligger en uafhængig kontrol af mærkningsordningen.

Landsretten vurderede, at der ikke var tilstrækkelig dokumentation til at bakke udsagnet op, og derfor blev Danish Crown altså fundet skyldig i at have overtrådt markedsføringslovens bestemmelser. Til gengæld blev påstanden om forbud mod al fremtidig markedsføringsmæssig brug af betegnelsen ”Klimakontrolleret gris” ikke taget til følge, ligesom Landsretten heller ikke fandt Danish Crown skyldig i at have overtrådt markedsføringsloven ved at benytte udsagnet ”Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”. Du kan læse mere om Landsrettens afgørelse her.

Vi har tidligere omtalt, hvordan Zalando af Europa-Kommissionen er blevet bedt om at fjerne vildledende bæredygtighedsudsagn mm. fra deres hjemmeside. Du kan lsæe, hvordan Zalando forholder sig til det her.

Det samlede billede er tydeligt: Der er et stigende myndighedsfokus på greenwashing, og det stiller krav til din virksomheds arbejde og markedsføring. Forbrugerombudsmanden anbefaler, at du altid orienterer dig i deres kvikguide og retningslinjer om grøn markedsføring.

DM&T har lavet materialer, der hjælper dig med at forstå Forbrugerombudsmandens retningslinjer og kvikguide. Find dem her

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Michelle Utzon-Frank portræt
Michelle van Velthoven Utzon-Frank

Bæredygtighedsrådgiver

97117229

mvu@dmogt.dk

michelle-van-velthoven-utzon-frank

Marie Busck
Marie Busck

Chief Sustainability Officer

97117293

mb@dmogt.dk

marie-busck-5937673

Rikke Mynster Johansen portræt
Rikke Mynster Johansen

Advokat, handelsjura og told

97117222

rmj@dmogt.dk

rikke-mynster-johansen-91bb384

Camilla Christensen
Camilla Christensen

Juridisk chef, advokat (L)

97117245

cc@dmogt.dk

camilla2310