Black Friday og prismarkedsføring – kender I reglerne?
Black Friday venter lige om hjørnet - der skal sælges varer, for forbrugerne er vilde med et godt tilbud. Men hvordan er det nu med reglerne om prismarkedsføring? Læs med her, hvis du vil have et overblik over de vigtigste regler og hvis du vil vide, hvordan kampagner til Black Friday kan komme til at påvirke juleudsalget.
Prisen er et vigtigt parameter, når forbrugerne shopper løs. Derfor skal virksomhederne give korrekte prisoplysninger, så forbrugerne kan stole på priserne. Samtidig sikrer reglerne, at der er fair konkurrence mellem virksomhederne, når alle skal overholde de samme regler.
Overordnet set indeholder reglerne om prismarkedsføring et forbud mod vildledende prisoplysninger. Det vil med andre ord sige, at priserne skal være klare og præcise, så forbrugerne ikke tror, at der er tale om et ”tilbud”, der ikke er reelt. Priserne må ikke fremstå lavere, end de reelt er.
Senest er en virksomhed idømt en bøde på 200.000 kr. for vildledende markedsføring af ”før-nu” priser på en seng og en dyne. Læs mere om afgørelsen her: Bøde på 200.000 kroner for at få to tilbud til at fremstå mere fordelagtige, end de reelt var
Forbrugeren skal kende ”normalprisen”
For at sætte forbrugeren i stand til at vurdere, om der er tale om et godt tilbud, skal forbrugerne kende ”normalprisen”.
Normalprisen er den laveste pris, som virksomheden har anvendt i en periode på 30 dage forud for prisnedsættelsen. Perioden omtales som ”referenceperioden”.
Det vil sige, at når en virksomhed vil angive ”før-nu” priser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet. Man skal med andre ord kende ”normalprisen”.
Eksempel:
En virksomhed sælger en jakke til 500 kr. Jakken skal have været udbudt til salg i 30 dage til 500 kr., før man kan reklamere med en ”før-nu” nedsættelse. På dag 31 må virksomheden lovligt reklamere med ”Før 500 kr. – nu 300 kr.”.
I ovenstående eksempel må prisnedsættelsen maksimalt vare i 15 dage. Dette kaldes halvdelsreglen. Hvis man forestiller sig, at jakken har været udbudt til 500 kr. i 60 dage, så må den tilsvarende være på udsalg i 30 dage som følge af ”halvdelsreglen”.
Kortvarige kampagner – som Black Friday
Tidligere fandtes der en undtagelse i reglerne om, at helt kortvarige kampagner på op til 3 dages varighed ikke afbrød referenceperioden, men denne regel er afskaffet i 2022.
Derfor vil enhver prisnedsættelse altså få betydning for referenceperioden og dermed normalprisen.
Dette er særligt vigtigt i forbindelse med store kampagner som fx Black Friday. Det betyder nemlig, at hvis man sætter alle sine varer ned med fx 20 % på Black Friday, så skal der gå 30 dage, inden man kan reklamere med en ny prisnedsættelse. Og disse 30 dage kan meget vel konflikte med ønsket om en julekampagne.
Få undtagelser til regler
Det overordnede budskab i reglerne er, at prismarkedsføring ikke må være vildledende for forbrugerne.
Der findes dog ganske få kampagneformer, som ikke afbryder den 30-dages referenceperiode, og det kan være en god ide for virksomhederne at sætte sig ind i disse muligheder.
Personlige rabatkoder er en af undtagelserne. En personlig rabatkode afbryder ikke referenceperioden, men det er vigtigt at holde sig for øje, at der skal være tale om netop en personlig rabatkode, fx givet til en kunde på dennes fødselsdag. Forbrugerombudsmanden har slået fast, at rabatkoder delt af influencere ikke er personlige rabatkoder.
Kombinationstilbud og mængderabat er den anden undtagelse. Sådanne kampagner afbryder heller ikke referenceperioden. Så hvis man fx kører med ”køb 2 trøjer, spar 10 %”, så medfører dette ikke en afbrydelse af referenceperioden.
Pas på med ordet ”gratis”
Udtrykket gratis kan være vildledende, og må kun bruges, hvis det reelt betyder, at forbrugeren ikke betaler noget som helst. Hvis forbrugeren fx ”betaler” med sine persondata – fx ved at skrive sig op til et nyhedsbrev – og belønnes med en gave herfor, så er denne gave ikke ”gratis”, da forbrugeren har betalt herfor med sine persondata.
Forbrugerombudsmandens vejledning og FAQ
Det er forbrugerombudsmanden, der påser reglernes overholdelse. Det anbefales derfor at læse vejledningen grundigt igennem, hvis man arbejder med markedsføringskampagner. Du finder vejledningen her: Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring 2022
Forbrugerombudsmanden har også en god FAQ på deres hjemmeside, hvor du kan blive klogere på reglerne: Priser og besparelsesudsagn
Du er altid velkommen til at kontakte DM&T for mere råd og vejledning.