Både godt og skidt i branchens bæredygtighedsarbejde i 2023

DM&T har netop lanceret 2023-udgaven af den store undersøgelse af branchens arbejde med bæredygtighed. Sammenlignet med de foregående års undersøgelser er der både godt og skidt i 2023-tallene, ligesom DM&T har tilføjet nye emner, der bl.a. fortæller om en ændret kollektionsstruktur.

Firefly fabric, knitted, close-up, dusty blue green shades 60338
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 28 feb. 24

For fjerde år i træk har DM&T taget temperaturen på branchens arbejde med bæredygtighed. Mere end 100 medlemmer har deltaget i den store årlige survey, og nu er resultaterne klar.

DM&T har netop udgivet resultaterne af den store undersøgelse af branchens arbejde med bæredygtighed i 2023.

Du finder resultaterne af dette og de foregående års undersøgelser her.

Resultaterne af den årlige undersøgelse indeholder både positive og mindre positive nyheder om branchens bæredygtighedsarbejde, fortæller CSR- og bæredygtighedschef Marie Busck, der sammen med presse- og kommunikationschef Simon Hansen står bag undersøgelse. Hun fremhæver særligt et tal som positivt:

”Vi kan se, at der er fremgang på flere parametre, og her glæder jeg mig især over, at branchens kendskab til EU’s tekstilstrategi er steget til 82 procent, selvom vi i den ideelle verden gerne skulle ligge på 100 procent. Tekstilstrategien og de underliggende initiativer er definerende for, hvordan man i fremtiden skal drive mode- og tekstilvirksomhed,” siger hun. Sidste år var kendskabet blot 64 procent.

Der er også mindre fremgang at spore i branchens mere strukturerede arbejde med due diligence, ligesom der er sket en positiv udvikling i arbejdet med klima i form af CO2-regnskaber.

De største barrierer for arbejdet med bæredygtighed, samfundsansvar og cirkulær økonomi

ressourcer 2023

Og så springer to tal i branchens oplevede barrierer for arbejdet med bæredygtighed, cirkularitet og samfundsansvar i øjnene (se ovenfor). Andelen, der ser manglende ledelsesfokus og -opbakning som en barriere, er faldet fra 39 til 13 procent, mens andelen, der ser manglende kapital til at gennemføre initiativer som en showstopper, er faldet fra 34 til 18 procent.

”De tal vidner om, at ledelsen forstår vigtigheden af bæredygtighedsdagsordenen og bakker op om det. Det ledelsesfokus er afgørende, hvis branchen skal få succes med den omstilling, vi står midt i,” siger Marie Busck.

Cirkulære initiativer giver panderynker

I spørgsmålet om, hvordan branchens virksomheder arbejder med cirkularitet, er der sket et fald på tværs af næsten alle svarmuligheder (se nedenfor). Trods fald er det stadig initiativer inden for den traditionelle forretningsmodel, såsom langtidsholdbart design og rådgivning om holdbarhed, der dominerer, mens nye cirkulære forretningsmodeller, f.eks. leje eller gensalg, har trange kår.

”Det er jo grundlæggende en udfordring at skulle sælge en vare, forstået som nye forretningsmodeller, der ikke umiddelbart er en efterspørgsel efter. Samtidig mangler der også best practice på området. Men vi er som branche nødt til at se på, hvordan vi i højere grad kan omfavne det cirkulære og skabe nye forretningsmodeller, fordi det er afgørende for at få nedbragt den globale overproduktion, og fordi det er helt centralt i EU’s tekstilstrategi.”

Mode og tekstilbranchens cirkulære initiativer

cirkulære initiativer 2023

Netop den negative udvikling i de cirkulære initiativer var også noget både Vibeke Myrtue Jensen fra Forbrugerrådet Tænk og Charlotte Louise Jensen fra CONCITO hæftede sig ved, da DM&T præsenterede resultaterne fra årets undersøgelse den 19. februar.

Der er også sket et mindre fald i, hvor vigtigt bæredygtighed er på den strategiske agenda, og særligt bekymrende er det, at der er sket en så stor stigning i andelen, der svarer, at bæredygtighed ikke er vigtigt nok for deres kunder. I 2022 var det 18 procent, mens det i 2023 var steget til 39 procent, der anså det som en barriere.

Baseret på de fire års undersøgelser er Marie Busck ikke i tvivl om, at der er behov for en yderligere indsats, hvis omstillingen af branchen skal blive realitet. Men det er ikke branchen alene, der skal sikre den nødvendige udvikling.

”Resultaterne af dette og de foregåendes års undersøgelser understreger, at der er behov for en politisk forankret national handlingsplan for tekstiler. På den måde kan vi sikre en mere sammenhængende indsats og få fælles målsætninger, så vi udnytter branchens potentiale i den grønne omstilling og fremtidssikrer den til den kommende bølge af EU-regulering.”

Nye perspektiver på omlægning af produktion

Året undersøgelse indeholder række nye spørgsmål om diversitet, holdbarhed og omstilling af produktion. For selvom størstedelen af spørgsmålene går igen år efter år, ser DM&T altid på aktuelle temaer, der spiller en rolle i branchen og interesserer omverdenen.

”Overproduktion og -forbrug fylder f.eks. meget i debatten, og derfor har det været interessant at se nærmere på, hvordan branchen har foretaget ændringer i produktion, kollektionsstruktur og varesortiment over de seneste to år. Selvom det ikke direkte adresserer overproduktion, giver det os værdifuld viden, som vi også kan bruge i dialogen med interessenter udenfor branchen,” siger Simon Hansen.

Undersøgelsen viser blandt andet, at der er sket en forskydning mellem sæsonkollektioner og NOOS-varer, ligesom 62 procent har reduceret antallet af leverandører for at satse på stærke strategiske partnerskaber.

Omlægning af produktion - "Indenfor de senest to år har vi..."

kollektionsstruktur 2023

Ligeledes viser undersøgelsen, at diversitet og inklusion tydeligt har branchens bevågenhed, men at det skinner mere tydeligt igennem i markedsføring end i handlingsplaner og målsætninger.

Du kan selv dykke ned i årets undersøgelse, hvor vi også sammenligner data på tværs af virksomhedsstørrelser mm.

Du finder resultaterne af dette og de foregående års undersøgelser her.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Marie Busck
Marie Busck

Chief Sustainability Officer

97117293

mb@dmogt.dk

marie-busck-5937673

DM&T-JANUAR-2020222746.jpg
Simon Hansen

Presse- og kommunikationschef

97117292

sh@dmogt.dk

herrhansen