Undgå bøder: Få styr på juraen, når I sender nyhedsmails og anden markedsføring til jeres kunder
Du ved det sikkert godt. Man må ikke sende markedsføringsmails til nogen, som ikke har bedt om det. Med andre ord: Spam er forbudt og bøderne for overtrædelse af reglerne er enorme. Og hvordan er det nu med afholdelse af konkurrencer, tagging, ”tip en ven” mv. – er det også markedsføring, som kræver samtykke? Reglerne har været der i mange år, men til trods for det, er mange i tvivl om, hvornår de gælder, og vi får ofte spørgsmål om emnet i DM&T.
Krav om samtykke og dokumentation herom
Samtykke til nyhedsmails er et uundgåeligt faktum, som virksomheder skal have styr på. Ønsker man at sende elektronisk markedsføring til nogen, kræver det modtagerens samtykke. Det gælder både B2C og B2B nyhedsmails. Det kræver blot én mail uden samtykke at få en bøde på 20.000 kr., ifølge en nyere afgørelse fra Forbrugerombudsmanden.
Et gyldigt samtykke skal opfylde fire krav. Det skal være: Frivilligt, utvetydigt, informeret og en specifik viljetilkendegivelse, forstået på den måde, at det skal være klart, hvad man specifikt giver samtykke til.
Virksomheden skal desuden kunne dokumentere præcis hvilket samtykke, kunden har afgivet. De fleste e-mail-marketing systemer kan dokumentere, hvilket klokkeslæt og hvilken IP-adresse kunden anvendte ved afgivelsen af samtykket, men det er de færreste, der kan dokumentere den præcise samtykketekst. Det anbefales derfor, at man fører en særskilt logfil over samtykketeksten, så man kan dokumentere indholdet nærmere.
Derudover skal man altid oplyse om muligheden for at kunne trække samtykke tilbage. Det skal være lige så nemt at afmelde sig, som at tilmelde sig. Det gøres typisk ved en ”afmeld” eller ”unsubscribe” knap i nyhedsbrevet. Når kunden tilbagekalder sit samtykke, skal man naturligvis straks ophøre med at sende nyhedsmails. Det anbefales dog, at det oprindelige samtykke gemmes i to år efter tilbagekaldelsen.
Nyhedsmails og GDPR
Når man sender nyhedsmails til sine kunder, behandler man også deres personoplysninger, som navn og mailadresse. Derfor er det påkrævet, at man iagttager sin oplysningsforpligtelse, så kunderne kan se, hvilken behandling der sker med deres persondata. Der skal med andre ord være et link til virksomhedens persondatapolitik i selve samtykketeksten.
Bliv klogere på spamforbuddet
Det er Forbrugerombudsmanden, som påser reglernes overholdelse i Danmark, og vi anbefaler derfor, at man først og fremmest læser den vejledning, som Forbrugerombudsmanden har udgivet.
Du kan desuden læse mere om spamforbuddet og reglen om samtykke i DM&T’s guide: Lovligt samtykke til nyhedsmails.
Vær’ med, når DM&T giver et overblik over reglerne og opskriften på et lovligt samtykke
Den 26. november afholder vi webinar om reglerne for nyhedsbreve og lignende markedsføring, hvor vi giver et overblik over reglerne og opskriften på et lovligt samtykke.