Ny rapport: Mere end 260.000 tons tekstiler destrueres årligt – uden nogensinde at være blevet brugt

En ny rapport fra det Europæiske Miljøagentur estimerer, at 4-9 procent af alle tekstiler, der bliver bragt til salg på det europæiske marked, destrueres uden nogensinde at have været i brug. DM&T kan ikke genkende billedet i en dansk kontekst, men kalder tallet bekymrende.

Header artikel grøn
AfSimon Hansen - sh@dmogt.dk - 18 mar. 24

Det Europæiske Miljøagentur (EEA) udsendte 4. marts en længe imødeset rapport, der forsøger at kortlægge, hvor stort problemet med destruktion af ubrugte tekstiler egentlig er på tværs af Europa.

Og det er stort, vurderer Miljøagenturet. I rapporten anslår man, at fire til ni procent af alt tøj og tekstiler, der bringes til salg på det europæiske marked, ender med at blive destrueret uden nogensinde at have været i brug. Det svarer til et sted mellem 264.000 og 594.000 tons tekstiler hvert år.

“Jeg ser et billede af en industri, hvor incitamentsstrukturen gør, at det er lettere og billigere at placere for meget på markedet og så destruere bagefter, end det er at placere for lidt på markedet,” sagde Lars Fogh Mortensen, ekspert i cirkulær økonomi, forbrug og produktion i EU’s Miljøagentur, til Børsen i forbindelse med lanceringen af rapporten.

Det er i den sammenhæng værd at bemærke, at det Europæiske Miljøagentur også inkluderer nye produkter, der bliver genanvendt, i opgørelsen over varer, der bliver destrueret.

Et andet billede i Danmark

Det er langt fra første gang, der er fokus på destruktion af usolgt tøj. Internationale medier har I Danmark blussede debatten op i forbindelse med Tv-programmet Operation X, og siden lancerede Forbrugerrådet Tænk nogle år senere sin kampagne Stop Tøjspild. I den forbindelse fik man foretaget en undersøgelse, der viste, at danske virksomheder destruerer 677 tons ubrugt tøj om året. Det svarer til 0,6 procent af alle tekstiler, der bringes til salg på det danske marked hvert år.

Derfor vækker de høje tal fra EU’s Miljøagentur også en vis undren hos DM&T’s bæredygtighedschef Marie Busck:

”I en dansk kontekst kan vi ikke genkende det billede, rapporten fra EU’s Miljøagentur tegner. Man skal dog huske, at der er tale om tal, der dækker hele Europa, og at der kan være store forskelle fra land til land. Vi anerkender til fulde det arbejde, miljøagenturet har foretaget, og er det europæiske spild så stort, er det bekymrende. Men vores dialog med danske virksomheder, dem der håndterer affaldet og de sparsomme danske tal, der findes, viser bare et andet billede,” siger hun.

DM&T har været i dialog med brancheforeningen Cirkulær, flere affaldsselskaber og en række danske modevirksomheder for at skabe et overblik over omfanget af destruktion i Danmark. En proces der ikke viser et større problem i Danmark. DM&T har iværksat arbejdet, fordi der som et led i Ecodesign-forordningen fra EU ligger et forbud mod destruktion af usolgte tekstiler.

”Vi hilser Ecodesign-forordningen og forbuddet velkommen. Fuldt funktionsdygtige tekstilprodukter skal naturligvis ikke destrueres, og vi er glade for, at der kommer fokus på problematikken, hvor der desværre også er begrænsede data til rådighed. Netop derfor er vi glade for miljøagenturets rapport og alle andre initiativer, der giver os mere viden,” siger Marie Busck.

Netop derfor havde DM&T tirsdag inviteret Lars Fogh Mortensen til at præsentere rapporten ved et arrangement i House of Creative Denmark, som også blev livestreamet, og mere end 100 personer deltog i arrangementet, hvor Claus Teilmann Petersen, Stakeholder Engagement & Human Rights Manager i BESTSELLER, også fortalte, hvordan de arbejder med problematikken. Efter de to oplæg var der debat med de to oplægsholdere og Marie Busck.

Online-handel bidrager negativt

Et element, der blev debatteret og fylder meget i rapporten fra EEA, er online-handel og de store mængder returvarer, der følger med. I rapporten estimerer man, at den gennemsnitlige returrate for online-køb af tøj er 20 procent, og 22-43 procent af det returnerede tøj ender med at blive destrueret eller genanvendt. Rapporten kortlægger blandt andet, hvilke varegrupper, der returneres mest, og hvilke omkostninger, der er forbundet med returforsendelser. Rapporten konkluderer på den baggrund, at produkter under en vis værdi faktisk vil være tabsgivende at sælge på online-platformen igen.

Claus Teilmann Petersen nævnte i sin præsentation, at BESTSELLER ser markant højere returrater end de 20 procent, det Europæiske Miljøagentur præsenterer. Det er især produkter til kvinder, der returneres; hos BESTSELLER returneres design til kvinder dobbelt så ofte som produkter til mænd og børn. Til gengæld kan BESTSELLER ikke nikke genkendende til, at returnerede produkter ikke sælges igen. Faktisk sælges 98,5 procent af de returnerede varer igen via BESTSELLERs egne e-commerce-kanaler, mens 1,5 procent kan gensælges efter mindre reparationer eller rensning. Kun 0,45 procent betegnes som skadet og uegnet til salg via de traditionelle kanaler. Disse varer sælges til en partner, der sælger dem videre på anden vis.

BESTSELLER ser heller ikke negativt på forbuddet mod destruktion, medmindre der er tale om tøj, der er muggent, indeholder skadelig kemi eller skal destrueres af IPR-hensyn. En holdning, DM&T deler.

Derfor arbejder BESTSELLER også med en række værktøjer og initiativer, der skal holde spild på et absolut minimum, hvorfor Danmarks største modevirksomhed også kun sender 0,1 procent til genanvendelse. En marginal del af disse varer ender med at blive destrueret.

Debatten under DM&T’s arrangement viste tydeligt, at der er ekstremt mange nuancer i debatten om destruktion; en debat der også griber ind i den større debat om overforbrug og -produktion, der præger branchen. Derfor er det nok heller ikke sidste gang, denne debat ser dagens lys.

I mellemtiden kan du selv dykke ned i det Europæiske Miljøagenturs rapport. Rapporten er baseret på et væld af kilder, og den lange kildeliste understreger, at data på området ikke er de nemmest tilgængelige og oftest afgrænsede.

Læs EEA' briefing her. hvor du også kan downloade rapporten.

Vil du høre mere?

Ræk endeligt ud og lad os hjælpe dig videre.

Marie Busck
Marie Busck

Chief Sustainability Officer

97117293

mb@dmogt.dk

marie-busck-5937673