I år rammer fransk anti waste-lov endnu flere
Sælger din virksomhed tøj, sko, boligtekstiler el.lign. på det franske marked, er der risiko for, at den allerede er eller vil blive ramt af den skærpede lovgivning, der bl.a. betyder, at du skal oplyse en række forhold. Vi giver dig overblikket her.
Franskmændene vil gøre op med affaldsmængderne, og derfor vedtog man i 2020 anti-affaldslovgivningen AGEC, med den ultimative ambition om at skabe en cirkulær økonomi. Det påvirker producenter, importører af varer, der i sidste ende bliver til affald. Siden april 2022 har varer af den type skullet opfylde visse kriterier vedrørende både selve varen og dens emballages miljøpåvirkning som følge af dekret 2022-748. Dekretet omfatter også brands, der sælger tøj, sko og boligtekstiler på det franske marked.
Flere virksomheder omfattet fra 1. januar 2024
Dekretet fastsatte en trinvis ikrafttrædelse, som betød at virksomheder med en omsætning på over 50 mio. euro og mindst 25.000 solgte enheder var omfattet fra starten af 2023. Fra 1. januar 2024 er dette nu udvidet til også at gælde virksomheder med en omsætning på mere end 20 mio. euro og mindst 10.000 solgte enheder.
Fra starten af 2025 træder sidste trin i kraft, og dermed vil virksomheder med en omsætning på mere end 10 mio. Euro og mindst 10.000 solgte enheder også være dækket.
Bemærk, at ovenstående kun gælder omsætning og antallet af varer solgt på det franske marked.
Frankrig vil, i tråd med EU-initiativerne Empowering Consumers og Circular Economy Action Plan, skabe større transparens om produkters miljøpåvirkning til gavn for forbrugerne allerede i købsøjeblikket takket være ny og forbedret miljømærkning. Derfor skal virksomheder, der sælger på det franske marked, levere præcis information om miljømæssige karakteristika og egenskaber ved produktet.
Det betyder også, at generelle påstande som miljøvenlig og lignende er forbudt.
Det skal du oplyse om
Kravene fra de franske myndigheder, minder om dem, man finder i EU’s Ecodesign-forordning. Informationerne skal være tilgængelige i købssituationen, dvs. i butik eller online, og efter købet.
For tøj, sko og tekstiler stilles der bl.a. krav om, at virksomheden oplyser:
Indhold af farlige stoffer
Information om oprindelsesland for de overordnede produktionsprocesser (vævning/strikning, farvning, syning o.lign.)
Indholdet af syntetiske fibre – hvis mere end 50 procent af fibermassen udgøres af syntetiske fibre, skal der angives, at produktet udleder plastikmikrofibre (mikroplast) til miljøet ved vask.
Genanvendte materialer og muligheden for at genanvende materialer
For emballage, som havner hos forbrugerne, gælder også en række krav. Hvis skoæsker, bøjler, hangtags og lignende ender i husstandene, er disse altså også omfattet. Kravene gælder bl.a. genanvendte materialer, muligheden for at genanvende emballagen og forbud mod komposterbar emballage.
Sådan skal oplysningerne præsenteres
I henhold til artikel R541-222 i dekretet skal informationerne gøres tilgængelige på et dedikeret website, og det skal være muligt at tilgå informationerne for hvert enkelt produkt under overskriften ”fiche produit relative aux qualités et caractéristiques environnementales”, som gør det muligt at foretage en søgning og udtrække data.
Ved at indsamle og præsentere data digitalt, kan du benytte en QR-kode eller NFC-teknologi. På den måde vil man som virksomhed også være bedre stillet til de kommende EU-krav om et digitalt produktpas.
Husk, at alle informationer skal være tilgængelige på fransk.