Fem debatlystne EP-kandidater satte fokus på tekstiler i Sunds
Familievirksomheden Dilling dannede en mandag i maj rammerne om en spændende EU-debat. DM&T havde inviteret fem veloplagte kandidater til at debattere den grønne omstilling af mode- og tekstilbranchen, men debatten endte også med en udenrigspolitisk diskussion om den stigende indflydelse fra webshops fra Kina.
EU spiller en afgørende rolle for udviklingen i mode- og tekstilbranchen, som samtidig er en hjørnesten i det midtjyske erhvervsliv. Derfor virkede det også naturligt, at brancheorganisationen DM&T havde inviteret fem veloplagte Europa-Parlamentskandidater til debat hos familievirksomheden Dilling i Sunds mandag eftermiddag.
Den smukke Folkesal i Dillings nybyggede domicil dannede rammerne om debatten, og direktør og fjerde generation i virksomheden Morten Dilling bød de mere end 100 deltagere velkommen til arrangementet. Herefter indtog de fem kandidater gulvet; Radikale Venstres spidskandidat Sigrid Friis, Konservatives spidskandidat Niels Flemming Hansen, SF’s kandidat Rasmus Nordqvist, Moderaternes kandidat Laurs Nørlund og Venstres kandidat Ulla Tørnæs udgjorde det debatlystne panel og den rutinerede journalist Tine Gøtzsche ledede slagets gang.
Baggrunden for debatten var EU’s tekstilstrategi fra 2022, og de omfattende initiativer herunder, som markerer et paradigmeskifte for den danske såvel som europæiske mode- og tekstilbranche. Initiativerne betyder nemlig, at en omfattende samling af regulering indenfor bæredygtighed og cirkularitet kommer til at definere branchens fremtid. Så, når danskerne og resten af EU’s borgere til juni går til stemmeurnerne for at afgive stemmer til Europa-Parlamentet, får det derfor også stor betydning for de danske mode-, tekstil-, livsstils- og sportsvirksomheder.
Stigende online-handel bliver til storpolitik
Første tema i debatten handlede om samspillet mellem EU-regulering og nationale initiativer, og allerede her stod det klart, at man skulle lede i nuancerne for at finde uenighederne blandt kandidaterne. For alle var enige om, at en ambitiøs, ensrettet regulering skal komme fra EU, og vi fra dansk side skal sørge for, at reguleringen bliver implementeret på lige fod i de 27 medlemslande.
Allerede i første del af debatten dukkede debattens hedeste tema op; de kinesiske onlineplatforme som Temu og Shein, der fylder mere og mere, når danskerne og resten af EU-borgerne skal opdatere garderoben eller hjemmet. Det blev kun forstærket i andel del af debatten, der handlede om SMV’ernes rolle og vilkår i den omstilling, branchen står midt i.
Niels Flemming Hansen kunne berette, at 54.000 pakker fra Kina hver dag strømmer ind over Danmarks grænser og at vi i den næste valgperiode er nødt til at have en generel debat om en decideret Kina-strategi, og Radikales Sigrid Friis udtrykte en dyb bekymring for indholdet af skadelig kemi og de arbejdsforhold, produkterne bliver til under. Moderaternes Laurs Nørlund, som er mangeårig diplomat og embedsmand i EU, understregede, at der indenfor de eksisterende rammer allerede er en række muligheder for at regulere produkterne fra Kina, men erkendte også at der er behov for at gøre mere. Det kunne Venstres Ulla Tørnæs kun bakke op om, og hun var også klar til at se på yderligere initiativer, som kan sikre europæiske virksomheder en fair og lige konkurrence. SF’s Rasmus Nordqvist ville ikke lade sig begrænse af virksomhedernes hjemland. For ham er det afgørende, at vi får et generelt opgør med fast fashion – en forretningsmodel, hvor konstant udskiftning i varelageret og lave priser er de væsentligste konkurrenceparametre – uanset om producenterne hedder Shein, H&M eller Inditex, der bl.a. står bag Zara.
Foto: Dillings domicil dannede rammerne om EU-debatten. Lige indenfor indgangen kunne deltagerne stifte yderligere bekendtskab med familievirksomhedens historie.
Debatten fortsatte herefter lystigt med fokus på bl.a. samspillet mellem erhvervsliv, EU og de nationale lovgivere, indtil Tine Gøtzsche gav debattørerne mulighed for på et minut at kæmpe om vælgernes gunst. Om debatten havde en egentlig vinder, er tvivlsomt, men den understregede med al tydelighed, at mode og tekstiler også i den kommende valgperiode spiller en væsentlig rolle i EU.
”Vi har gennem de senere år oplevet en stigende politisk interesse for branchen, og det blev understreget i debatten. Derfor håber vi i DM&T også, at de danske parlamentarikere, der bliver valgt, vil søge indflydelse for at sikre en harmonisering, der skaber fair konkurrencevilkår for de danske virksomheder og understøtter den nødvendige omstilling af branchen,” sagde Cecilie Friis, chefkonsulent, Public Affairs, i DM&T ovenpå debatten.
DM&T takker alle, der dukkede op og stillede masser af gode spørgsmål og bidrog til at gøre DM&T’s første EU-debat nogensinde til en stor succes.