DM&T præsenterer branchens bæredygtighedsindsats i 2024
På baggrund af en stor spørgeundersøgelse har DM&T netop udgivet rapporten om mode- og tekstilbranchens arbejde med bæredygtige initiativer i 2024. Det er femte år i træk, og årets rapport peger på både positive og negative tendenser, ligesom den bl.a. også går tæt på, hvad der sker med de varer, der ikke kan sælges i traditionelle kanaler.

DM&T har netop lanceret rapporten om bæredygtighedsindsatsen i den danske mode- og tekstilbranche anno 2024. Det er femte år i træk, DM&T udgiver rapporten, som er baseret på en omfattende spørgeundersøgelse foretaget blandt DM&T’s medlemmer.
Rapporten giver et indblik i branchens arbejde på en række områder. Den dykker ned i forskellige temaer, som fylder meget i branchen – og for folk som har en interesse for branchen.
Temaerne dækker blandt andet strategisk forankring, klima, cirkulære initiativer, due diligence og meget mere. Resultaterne i 2024 byder både på positive og negative tendenser, og besvarelserne bærer efterhånden også præg af den øgede regulering, der rammer branchen.
Selvom der fortsat er rum til forbedring, er der alligevel en række positive forhold at hæfte sig ved, fortæller Chief Sustainability Officer i DM&T, Marie Busck:
I udfordrende tider er der både gode og dårlige nyheder på bæredygtighedsfronten
”Selvom branchen har været igennem nogle turbulente år, kan vi alligevel se, at den rykker sig positivt på en række væsentlige parametre. Generelt oplever vi en vilje til at gøre en positiv indsats, selvom undersøgelsen også viser, at det er svært, og at kompleksiteten stiger i takt med den øgede regulering. Alligevel er der en flot udvikling på flere områder,” siger hun.
Hun peger blandt andet på at rigtig mange har efterhånden en decideret strategi for ESG eller bæredygtighed. Derudover er der sket en positiv udvikling branchens arbejde med klima, hvor mere end dobbelt så mange i dag laver CO2-regnskaber som for fire år siden. Branchen arbejder også for at nedbringe spild, ligesom der er kommet et øget fokus på at nedbringe antallet af sæsonvarer og lade dem erstatte af varer med længere levetid.
Undersøgelsen viser dog også, at der stadig er udfordringer. Respondenterne oplever, at der mangler ressourcer og viden til at foretage de nødvendige forandringer, og særligt andelen, der peger på manglende ressourcer som en væsentlig barriere, er steget. Omstillingen fra lineær til cirkulær viser sig stadig at være vanskelig, og virksomhederne griber ofte til initiativer, der læner sig op ad den lineære forretningsmodel. Og så er det markant, at 43 procent svarer, at bæredygtige initiativer ikke er vigtigt nok for deres kunder, og at virksomhederne dermed ikke bliver belønnet for indsatsen.
Hvad sker der med de varer, der ikke kan sælges i normale kanaler?
Som noget nyt sætter årets undersøgelse også fokus på, hvordan branchen håndterer de varer, der ikke kan sælges gennem de traditionelle kanaler. Sammen med en mere generel diskussion om overproduktion og overforbrug fyldte denne dagsorden også meget i 2024, og der findes mange opfattelser af, hvad branchen stiller op med de varer. Derfor satte DM&T sig for at få nogle danske data på området. Undersøgelsen viser, at virksomhederne generelt gør rigtig meget for at holde deres omkostninger dækket ved at sælge med rabatter, sælge på et senere tidspunkt eller gennem outlets. Ganske få svarer, at varerne ender med at blive destrueret, og her er der oftest juridiske eller miljømæssige faktorer, der spiller ind.
Alt dette og meget mere blev præsenteret ved et livestreamet arrangement i dag, som udover en gennemgang af resultaterne fra årets undersøgelse også bød på samtale mellem Else Skjold fra Det Kongelige Akademi, Mie Tingsager Nielsen fra Etisk Handel Danmark og Radikale Venstres Folketingsmedlem Samira Nawa.
I løbet af de kommende uger sætter DM&T yderligere fokus på resultaterne i en række artikler her på platformen.