Rains vinder sag mod giganten Inditex
Igennem fire år har danske Rains kæmpet en brav kamp mod Inditex. Sagen omhandlede kopiering af to regnjakker, og nu har Rains rettens ord for, at den spanske gigant har krænket Rains’ rettigheder efter markedsføringsloven.
David har igen slået Goliat. Efter fire år er en af de mest opsigtsvækkende sager i den danske livsstilsbranche nu afgjort. Danske Rains’ anklagede i sin tid den spanske modekoncern Inditex for at have kopieret og solgt to af brandets regnjakker i Inditex' Zara-butikker. Regnjakkerne er grundstenen i Rains’ forretning. I dag har sø- og Handelsretten afsagt dom. Retten fastslår, at Inditex har krænket Rains’ rettigheder efter Markedsføringsloven. I dommen kan man blandt andet læse, at begge jakker betegnes som nærgående efterligninger, og at Zara har handlet i strid med god markedsføringsskik ved at sælge og markedsføre de to jakker.
De er en af de mest bemærkelsesværdige sager, fordi den omhandler en – i global sammenhæng – lille aktør i form af Rains, som tager kampen op mod verdens største modekoncern.
Dommen vækker glæde i DM&T, som ofte har oplevet at mindre danske virksomheder lader sig kyse, når internationale mastodonter stiller sig på bagbenene:
”Når man tager kampen op mod verdens største modevirksomhed, kræver det en enorm viljestyrke at føre sagen til ende. Det kræver store ressourcer, men Rains har været stålsatte i kampen for deres rettigheder. Det har jeg den største respekt for, og DM&T har gennem hele sagen hjulpet, støttet og opmuntret Rains til at kæmpe for deres sag. Derfor er det også meget tilfredsstillende at se en afgørelse til Rains’ fordel,” siger adm. direktør i DM&T Thomas Klausen.
For Rains’ har det aldrig handlet om pengene. Det handlede nemlig i langt højere grad om at statuere et eksempel.
”Vi vil gerne vise, at globale giganter ikke uhindret kan stjæle designs og krænke rettigheder som en del af deres forretningsmodel. Vi er klar over, at mange professionelle i og udenfor modebranchen har afventet resultatet af denne retssag for potentielt at følge i vores fodspor. Vi sigter efter at opmuntre andre virksomheder til at tage kampen op,” siger Daniel Brix Hesselager, en af Rains’ grundlæggere.
Han møder opbakning fra DM&T, der også er bannerfører for kreative virksomheders rettigheder.
”Det skal ikke kunne betale sig at kopiere eller snylte på andres designs eller brands. Det her er en ekstremt vigtig afgørelse, som viser, at det er sliddet værd at tage kampen for sine rettigheder. DM&T har været med på sidelinjen gennem hele forløbet i denne sag, og jeg enormt glad for afgørelsen. Selvfølgelig er jeg glad på Rains’ vegne, men også på vegne af alle de dygtige kreative virksomheder og designere, vi har i Danmark. Jeg håber, at det vil anspore andre, der bliver krænket til at tage handsken op,” siger Thomas Klausen.
Sagen er dog ikke afsluttet endnu. Retten skal nu forholde sig til Rains’ krav om erstatning og vederlag. Samtidig overvejer Rains nu, om de skal forfølge sagen internationalt.